شناسه خبر : 29685
شنبه 17 آبان 1393 , 13:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

علائم قلبی را نادیده نگیرید

جانباز شیمیایی 1- زمانی که عروق کرونر که رگ های تغذیه کننده قلب هستند، به هر علتی مسدود شوند، خون رسانی به قلب کاهش یافته و این منجر به حمله قلبی خواهد شد. مسدود شدن عروق کرونر به دلیل وجود پلاک ها در داخل عروق اتفاق می افتد.
_________________
چرا حمله های قلبی اینقدر مهلک و خطرناک اند؟ مگر بدن انسان با این همه پیچیدگی نمی تواند قبل از حمله خطرناک قلبی، با علائمی آن را به ما بفهماند؟

بله درست است. حمله قلبی هم مثل سایر بیماری ها علائم و نشانه هایی دارد. اما مساله آن است که این علائم خیلی وقت ها مورد غفلت قرار می گیرند. درست است که وقتی فرد یک درد قفسه سینه شدید را تجربه می کند سریعا" با اورژانس تماس می گیرد و یا به پزشک مراجعه می کند، ولی این دیگر علامت اولیه و هشدار دهنده نیست. مشکل آنجاست که علائم قلبی همیشه شدید و واضح نیستند و از فردی به فرد دیگر می توانند فرق کنند.

مثلا ممکن است شما احساس کنید که قدرت شما در راه رفتن به دلیل دردهای عضلانی در پاهایتان، کمتر از قبل شده است و یا درد و سوزشی در کف پاهایتان دارید که فکر می کنید باید برای خوب شدن آن تا آخر عمر صبر کنید. شاید هم پزشکتان به شما گفته باشد که گردش خون پای شما ضعیف شده است.

جالب است بدانید که همه اینها علائم زیرکانه و پنهانی بیماری شریان های محیطی اند که امروزه تعداد بالایی از افراد را تحت تاثیر قرار می دهند.

بیماری شریان های محیطی باعث باریک شدن عروق پاهای شما شده و خونرسانی را به عضلات محدود می کند. در حالی که شما هیچ درد قلبی و یا علامت قلبی را نداشته اید و حتی فکرش را هم نمی کردید که اینها علائم بیماری قلبی باشند.
بیش از 70 درصد مبتلایان به حمله قلبی حدود یک ماه قبل از حمله قلبی، خستگی مزمن را اظهار می کنند، ولی این خستگی یک خستگی طبیعی و ناشی از فعالیت زیاد بدنی نیست
حمله قلبی یک بیماری خیلی پیچیده نیست. قلب هم مثل سایر ماهیچه ها برای فعالیت به خون احتیاج دارد تا اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز را به آن برساند. در این شرایط است که قلب می تواند فعالیت درستی داشته باشد. زمانی که عروق کرونر که رگ های تغذیه کننده قلب هستند، به هر علتی مسدود شوند، خونرسانی به قلب کاهش یافته و این منجر به حمله قلبی خواهد شد. مسدود شدن عروق کرونر به دلیل وجود پلاک ها در داخل عروق اتفاق می افتد و این پلاک ها می توانند به دلایل زیر ایجاد شوند:
- چاقی
- بی تحرکی بدن
- چربی و کلسترول بالای غذاها
- استرس بالا
- سیگار کشیدن
- مصرف زیاد الکل
- داشتن سابقه ابتلا به بیماری های قلبی

این عوامل، خطر ساخته شدن پلاک ها را در عروق افزایش می دهند که نتیجه آنها حمله قلبی خواهد بود. وقتی این پلاک ها ایجاد می شوند، بزرگ شدن تدریجی آنها باعث مسدود شدن کامل عروق می شود تا حدی که خونرسانی به قلب به کلی قطع می شود.

پس اگر شما هم فردی هستید که این عوامل خطر را دارید، بهتر است علامت های زیر را جدی بگیرید:

1- تعریق یا احساس گرمای شدید
بعضی وقت ها احساس می کنید هوا شدیدا گرم شده است، در حالی که بقیه افراد چنین احساسی را ندارند، ممکن است حتی احساس سرما هم بکنند. این گرگرفتگی و گرمای شدید می تواند نشانه حمله قلبی باشد. البته اگر شما خانم یائسه ای هستید و یا نزدیک یائسگی قرار دارید، تشخیص آن سخت تر خواهد بود. اما به هر حال این را بدانید که تعریق شدید، گرگرفتگی و سرخ شدن صورت و گونه ها می تواند یکی از علائم حمله قلبی در افراد باشد.

2- سوء هاضمه و تهوع
تهوع، درد معده، کرامپ های گوارشی و اسهال، علامت دیگر اما بسیار شایع مخصوصا در خانم ها هستند که بعد از حمله قلبی ایجاد می شوند. اگر شما هم فردی مستعد حمله قلبی هستید و علت خاصی برای این تغییرات دستگاه گوارش خود پیدا نمی کنید، مثلا تغذیه شما مشکلی نداشته، دچار مسمومیت غذایی نشده اید و درد معده تان هم عصبی نیست، دقت داشته باشید که حمله قلبی می تواند یکی از علت های مهمی باشد که اغلب مورد غفلت قرار می گیرد.

3- درد گوش ها، آرواره، گردن و شانه ها
درد شدید و غیر قابل توجیه در ناحیه آرواره و فک که به گوش ها و گردن نیز سرایت می کند می تواند نشانه حمله قلبی باشد. درد قفسه سینه و شانه ها هم که از زمان های قدیم به حملات قلبی ارجاع داده می شد. اما متاسفانه خیلی وقت ها درد قفسه سینه و شانه نیز توسط افراد مورد غفلت قرار می گیرند و یا ممکن است اصلا آن را احساس نکنند. اما جالب است که خیلی ها احساس فشار در ناحیه فک و گردن را گزارش می کنند که گاهی به گوش ها هم سرایت می کند. احساس بی حسی و درد در شانه ها و بازوها هم در خانم ها شایع تر است، مخصوصا در شانه و بازوی چپ. گاهی اوقات این درد شانه و بازو به پشت و کمر هم کشیده می شود، پس فرد احساس کمردرد خواهد داشت.

4- خستگی
بیش از 70 درصد مبتلایان به حمله قلبی حدود یک ماه قبل از حمله قلبی،خستگی مزمن را اظهار می کنند. این خستگی یک خستگی طبیعی و ناشی از فعالیت زیاد بدنی نیست، بلکه خستگی مزمن و مقاوم است که حتی در ابتدای روز هم برای فرد وجود دارد و حتی بعد از چند ساعت استراحت با شروع کار، خستگی شدیدی را احساس می کند که انگار به استراحت مقاوم شده است و از بدن بیرون نمی رود.

5- استرس و اضطراب
استرس یکی از شایع ترین علت های حمله قلبی است. فشارهای عاطفی، استرس های روانی و نگرانی های زندگی امروزی همه بر خطر حمله قلبی می افزایند. اما این استرس شدید می تواند همچنین یکی از نشانه های حمله قلبی باشد. بیشتر مبتلایان به حمله قلبی در دقایق و یا ساعت های قبل از حمله قلبی، استرس شدید و بدون دلیلی را بیان می کنند. احساسی که فرد را شدیدا نگران بروز یک اتفاق بد می کند.

6- تنگی نفس
افرادی که حتی در زمان استراحت هم تنگی نفس را تجربه می کنند و یا به سختی نفس می کشند، ممکن است به بیماری هایی مثل آسم، بیماری های ریوی و یا بیماری انسداد مزمن ریوی مبتلا باشند. اما سختی در تنفس و مخصوصا" تنگی نفس می تواند نشانه حمله قلبی و یا نارسایی قلبی باشد.
در زمان حمله قلبی این تنگی نفس با احساس ناراحتی در قفسه سینه همراه خواهند بود. اگرچه سختی در تنفس می تواند به تنهایی هم نشانه حمله قلبی باشد.

7- گیجی
حمله قلبی می تواند منجر به گیجی و کاهش سطح هوشیاری شود.
این کاهش هوشیاری خیلی وقت ها می تواند به اختلالات ضربان قلب و آریتمی منجر شود. البته این تاثیرگذاری متقابل است، یعنی خود تغییرات ضربان قلب می تواند علت اختلالات خونرسانی به مغز و کاهش سطح هوشیاری باشد.

8- ورم بدن و بی اشتهایی
نارسایی قلبی می تواند منجر به تجمع مایعات در بدن و در نتیجه ورم اندام هامخصوصا پاها و شکم می شود. همچنین منجر به افزایش وزن ناگهانی می شود.
گاهی اوقات هم با کاهش اشتها همراه است، یعنی بیمار مدتی است اشتهای خوبی ندارد و همچنان هم در حال وزنگیری است. بی اشتهایی در این بیماران به دلیل ورم و تجمع آب در اندام ها شکمی است.

9- سرفه مزمن و خس خس سینه
سرفه های مقاوم به درمان و مزمن می توانند از نشانه های بیماری قلبی باشند. این سرفه ها معمولا با احساس خس خس در گلو همراه هستند و از تجمع آب و مایعات در ریه ها ناشی می شوند.

گاهی افراد خلط خونی را نیز تجربه می کنند. البته این سرفه های مزمن بیشتر در ارتباط با نارسایی های دریچه ای قلب هستند تا حمله قلبی. اما به هر حال در برخی موارد هم می توان آنها را از نتایج حمله قلبی در نظر گرفت.

اینستاگرام
جانباز شیمیایی مطالب خوبی را نوشتی . در این چند مطلب پزشکی که از شما دیدم دلم می خواست من هم نکاتی به آن اضافه کنم ولی ترسیدم ؟
آخه مگه من ترس دارم !!! تا دو کلمه باهاتون حرف می زنم میزارید می رید ؟!
به خاطر فاش نیوز که دست تنها نشه از خیر همکاری با شما گذشتم ... جدیدا آخرین مدرکمو گرفتم ... از این ببعد اگه مایل بودی و صد البته با اجازه فاش نیوز با اسم پرفسور بالتازا « نه بالتازار» نکاتی را در خدمت شما هستم ...
من خدمت شما گست عزیز ارادت دارم شما هر مطلبی که خواستید اضافه کنید مختارید من هیچ وقت نرفته ام !!بعضی روز ها بیماریم ودرد هایم زیاد میشود وباورکنید دستانم قدرت نوشتن ندارند وبا نوشتن هر متنی کلی درد را تجربه میکنم وبعضی اوقات هم فاش کامنت هایم را نمیپسندد وحذف میکندولی اطلاع رسانی به همرزمان را در خصوص سلامتشان وظیفه خود میدانم اگر شما هم همن هدف را دارید که خیلی بزرگوارید باور کنید اگر بدانید من بخاطر مسولیت های گذشته در سی سی یو ومهارتم چقدر دعوت به همکاری از طرف دوستان دارم که بخاطر ناتوانی جسمی وخصوصا عدم کارایی دست ها فقط حسرت میخورم چون حضور در محل کار واجتماع وسرگرم شدن به کاری برای ما جانبازان از هر دارویی بر روان ما موثر تر است افسوس
اقای پروفسور جان عزیزت چند مدت نبودی راحت بودیم لطف کن با همان عنوان قدیمیت کامنت بگذار چون بهت عادت کرده بودیم گفتم دیارت نیست پس قهر کرده بودی قهر مال بچه هاست ما همدردیم پس نباید همدیگر را تنها بگذاریم شما بداد من نرسی پس کی میخواد برسه فاش نیوز به پروفسورهایی مثل شما احتیاج داره اگر برنگردی مجبوری بری بی بی سی
سلام ، با تشکر از جانباز شیمیایی عزیز با توجه به تجربه تلخ و دردناک حمله قلبی و انسداد کرونر درحالیکه مسئولان اورژانس ناامید شدند پس از سه ساعت حمله متوقف و کرونر خودبخود آزاد شد. با توجه به مصرف بیش از سی سال داروهای آرامبخش قوی بدلیل سابقه ورزشی دارای قلب سالم بدون دیابت ، فشار خون و چربی بالا لیکن تحمل مدت زیادی فشارهای روحی و جسمی بعلاوه عصبیت ناشی از آزار و شکنجه تامین معیشت و هزینه های درمانی باعث حمله قلبی شد.
چنانچه بخشی از حمایتهای نظام اسلامی به جانبازان معزز بخصوص اعصاب و روان تعلق گیرد چندین برابر استرس کاهش یافته که میتواند بطور موازی موجب کاهش هزینه درمان و افزایش آسایش خانواده شود.
ناطق جان یکی از اشتباهات ما جانبازان این است که داروهایی را که مثلا برای ما خوب است را استفاده نمیکنیم اگر برای سرماخوردگی 10 نوع دارو بدهند همه اش را میخوریم ولی داروهای ضد اضطراب وضد افسردگی را مصرف نمیکنیم محققان علوم پزشکی دریافته اند که داروهای ضد افسردگی وارامبخش در کسانیکه دچار مشکلات قلبی هستند بسیار موثر واز بروز سکته قلبی جلوگیری میکند وحتی داروهای ضد افسردگی را ضد سکته قلبی هم میدانندشما انژیوگرافی قلبی کرده اید ؟پزشکان چه گفته اند ؟باید مدام تحت نظر پزشک متخصص قلب باشید پیاد ه روی کنید نه در روزهای ناپاک ویا به استخر بروید در روزهای بسیار سرد از خانه بیرون نرویدودر معرض گرمای شدید هم قرار نگیریدان حمله قلبی در اثر مشکل قلبی بوده پس همیشه باید مراقب قلبتان باشید
من یک جانباز اعصاب وروانم واگر بخواهم تمام داروهایم را بخورم باید تمام شبانه روز در خواب باشم وخدایاشکر از وضع دارویی مان اینقدر با کیفیت هستند که من پس از یک سال کلیه دندان هایم را از دست دادم وحال دارای زخم معده شدید شده ام ومسلما فردا به ناراحتی کبد وکلیه وقلب هم دچار میشوم و انوقت خر بیارو باقلی بار کن !
اقای مرادیفر من گفتم بعضی از داروها خصوصا داروهای ضد افسردگی که بیشترشان خواب اور نیست بنده خودم هم مصرف میکنم چون اکثر ما بخاطر عوارض جنگ دچار افسردگی از نوع خفیف تا شدید هستیم واگر این دارو ها رو نخوریم ناخواسته به خودمان واطرافیانمان از نظر روحی صدمه میزنیم اری شما درست میگویید دوست جانبازی حدود 15 قرص قوی اعصاب وروان در روز میخورد وخودم گفتم داروهایش را کم کند چون دیگر کارهای عادیش را هم نمیتوانست انجام دهدبعضی از پزشکان تا میبینند جانبازیم کوله باری از دارو برایمان مینویسند!!!
مثلا چه داروهایی خواب اور نیستند .من روزی سه دانه امی ترتپتلین 100 میلی ودوقرص لارگاتین ودوقرص صورتی 100 میلی مصرف میکنم وجدانا میتوانم شبانه روز کمتر از سی ساعت بخوابم ساعت بیداری من که از کامنت هایم پیداست یک شب تا هفت صبحه که انهم از تاریکی میترسم واگر یک وقت از خواب بیدار بشم واتاقم تاریک باشه در جا یک سکته میزنم جان مادرت اگر داروی خوبی سراغ داری راهنمایی کن که دیگر از این خواب زمستانی بیدار شم ومنهم مثل یک ادم در اجتماع باشم ممنون شما هستم تا ابد منتظر راهنمایی شما هستم که البته خیلی دکتر میرم ولی فایده ندارد وبعلی قسم اگر یاعلی مدد
سلام به دکتر دیگری مراجعه کنید که بیشتر از روشهای درمانی دیگر استفاده کنند داروهای جدیدی امده که عوارض چندانی ندارد خواب اور هم نیست ولی همین کار را میکندچون گران هست بنیاد زیر بار نمیروداگر خواستید مشکلتان را به ایمیلم بفرستید تا راهنمایی تان کنم امیتریپتیلین ضد افسردگی خیلی قدیمی است لارگاکتیل خیلی امروزه کاربرد ندارد هر داروی جدیدی که پزشک نوشت باید بنیاد تایید کند اسم قرص صورتی را هم بنویس ف ج ش 1
سلام من پاسخ دادهام مشکلاتتان زا به ایمیلم بفرستید تا راهنمایی کنم من شدیدا در بستر بیماری هستم فاش بین جانبازان فرق. میگذارد شاید چون درصدم از جفای بنیاد پایین است من چندین روز است که در بستر بیماری هستم و متاسفانه فاش. اطلاعرسانی نمیکند تاهمرزمان برایم دعا کنند باز هم. خداوند. را شاکرم. که از اسب افتاده ام نه از اصل
سلام
آقا جان خواهش کردیم که شماره تماس بدید تا تماس بگیریم و اطلاع رسانی کنیم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi