شناسه خبر : 29452
یکشنبه 27 مهر 1393 , 11:47
اشتراک گذاری در :
عکس روز

برای سلامت زانو ...

جانباز شیمیایی 1- زانو درد و ۹ روش برای کنترل آسیب دیدگی و درد
از ۱۸۷ مفصل موجود در بدن٬ یکی از آسیب پذیرترین مفاصل، مفصل زانوست. اگر شما نیز یکی از افراد بی شماری هستید که از درد زانو رنج می برید٬ در این مقاله نکاتی فرا خواهید گرفت که وضعیتتان را بهبود می بخشد.
به طور معمول در افراد فعال تر٬ مشکلات زانویی بیشتر است و حتی داشتن یک بدن آماده هم برای آسیب ندیدن زانو کفایت نمی کند. بخشی از این مشکل به طراحی خود عضو باز می گردد زیرا که این مفصل برای برخی از کارهایی که ما خواستار انجام آن هستیم طراحی نشده است. کارهایی مانند فوتبال بازی کردن٬ تصادفات اتومبیل٬ نجاری و لوله کشی٬ چمباتمه زدن و یا زانو زدن در تمام روز از این موارد هستند.
در زیر نکاتی چند جهت بهبود زانوی آسیب دیده پیشنهاد می شود:
* بار بدن را سبک کنید
وزن بالای بدن عامل اصلی ناراحتی های زانو است. به ازای هر نیم کیلو اضافه وزن٬ شش برابر آن فشار بر روی زانو وارد می شود. یعنی اگر شما پنج کیلو اضافه وزن داشته باشید٬ زانویتان باید ۶۰ کیلو اضافه وزن را تحمل کند و مشخص است که به قول دکتر فاکس شما نمی توانید زیر تریلی ۱۸ چرخ تایر فولکس بگذرید! پس تا آنجا که می توانید وزن خود را متعادل کنید.
* با ورزش کردن زانوی خود را تقویت کنید
تنها چیزی که زانو ها را کنار هم نگه می دارد عضلات و رباط ها هستند. تقویت عضلات کنار زانو بسیار مهم است زیرا که این عضلات ساختارهای واقعی حمایت کننده مفصل زانو هستند و اگر قدرت کافی نداشته باشند، دچار مشکل خواهید شد.
* تقویت ایزومتریک زانو - عضلات چهار سر زانو و همسترینگ عضلاتی هستند که باید تقویت شوند. برای عضله چهار سر زانو (عضله ران در جلو) ورزش زیر را انجام دهید:
۱- درحالی که زانوی آسیب دیده شما در مقابلتان قرار دارد کف زمین بنشینید٬ یک حوله لوله شده را در زیر زانو قرار دهید سپس زانو را بر روی حوله فشار دهید خواهید دید که عضلات جلوی ران سفت (منقبض) می شوند؛ سه ثانیه صبر کنید و سپس زانو را رها کنید. این حرکت را ده بار در روز انجام دهید.
۲- در حالیکه پشتتان را به دیوار تکیه داده اید بنشینید (تکیه دادن به دیوار از فشار به کمر جلوگیری می کند) سپس پاسنتان را چند سانتی متر بالا بیاورید و تا پنج شماره بشمارید٬ سپس پا را پایین آورده و تا پنج شماره استراحت کنید. این کار را ده بار انجام دهید.
۳- برای تقویت زانو نه تنها باید عضلات چهار سر زانو را تقویت کنید بلکه عضله پشت ران یعنی عضله همسترینگ نیز باید تقویت شود که تمام عضلات در توازن باشند زیرا اگر تنها عضله روی ران تقویت شود به زانو فشار وارد خواهد شد.
* روی شکم دراز بکشید. درحالیکه چانه تان با کف زمین در تماس است یک وزنه به زانو ببندید (می توانید از یک کیف پول کوچک یا جوراب پر از سکه استفاده کنید). سپس زانو را خم کنید و به آرامی زانو را از زمین بلند کنید سپس به آرامی آن را پایین بیاورید و قبل از برخورد با زمین نگه دارید و دوباره حرکت را تکرار کنید؛ این حرکت را یه بار در روز و هر دفعه هر تعداد که احساس راحتی می کنید انجام دهید (تعداد بستگی به وزنه ای دارد که به کار می برید).
احتیاط! اگر ورزشی در شما درد ایجاد می کند باید آن را قطع کنید؛ به صدای بدن خود گوش دهید و در هنگام وجود درد تمرین نکنید.
روغن های مالیدنی را امتحان کنید
بعضی مرطوب کننده های حاوی نعناع گرما تولید می کنند و گرما درد را تسکین می دهد. گاهی وقت ها پوشاندن زانو با پوشش پلاستیکی پس از مالیدن روغن٬ زانو را گرم تر نگه می دارد اما باید مراقب باشید که پوست زانو را نسوزانید.
از چه مسکنی استفاده کنم؟
مسکن طبق نظر پزشک استفاده شود.
* سطح فعالیت خود را تغییر دهید
اگر شما ورزشکارید و زانو درد مزمن دارید، باید سطح تمرینات و فعالیت های روزانه خود را تغییر دهید. این به آن معنی نیست که ورزش نکنید اما به عنوان مثال اگر به ورزش کاراته علاقه مند هستید و زانو درد دارید بهتر است ورزش سبک تری را انتخاب کنید زیرا این ورزش وضعیت شما را به تدریج بدتر می کند.
* دونده ها٬ در سطوح نرم تر بدوید
بهتر است برای دویدن زمین نرم را انتخاب کنید. دویدن بر روی زمین سیمانی یا آسفالت که سطح سخت دارند برای زانو مضر است. اگر بتوانید زمین چمنی را پیدا کنید (مانند زمین گلف) یا مسیرهایی که برای دویدن طراحی شده اند و سطح نرم تری دارند بهتر است زیرا که وقتی شما ۱۵۰۰ متر می دوید پاهایتان ۶۰۰ تا ۸۰۰ بار با زمین برخورد می کند و فشار از زمین به پاهای شما و زانوهایتان باز می گردد.
* کفش های خود را عوض کنید
اگر کفش های شما ضربه گیر نداشته باشند٬ ضربه از زمین به پاها و سپس زانوهای شما منتقل می شود. حتی گاهی وقت ها این فشار به باسن و کمر نیز منتقل می شود.

اینستاگرام
باسلام ممنون از راهنماییهای خوب شما

برای تقویت چهار سر رون اگرروی صندلی نشسته وپشت خود را به صندلی چسبانده وزانو حالت اویزان گرفته بعد بمدت هفت ثانیه پارا راست نگه داریدودرهردو پاتکرار شود ودر روز چند بار تکرار شود


باتشکر از شما
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi