شناسه خبر : 28773
یکشنبه 16 شهريور 1393 , 13:07
اشتراک گذاری در :
عکس روز

صندلی چرخدار خودران، تحولی بزرگ درزندگی جانبازان ویلچری

فاش نیوز - خودران(segway)اصولا" به وسیله حمل و نقلی گفته می شود که شبیه اسکوترهای برقی است ولی تفاوت آن این است که دو چرخ به صورت عرضی در کنار هم قرار گرفته اند و حالت طولی (اسکوتور، موتور سیکلت و دوچرخه ) را ندارد. در کف این خودران ها جیوه مایع قرار دارد که توسط کنترلر هایی برای حفظ تعادل جابجا می شود.

 

برای اینکه از چگونگی عملکرد این وسیله نقلیه مطلع شویم لازم است چند اصل علمی را بدانیم: نیرو - شتاب -شتاب جاذبه - اینرسی - اینرسی حرکتی - اینرسی جسم ساکن و ژیروسکوپ



اولا چطور تعادل را خود به خود حفظ می کند؟

با استفاده از ژیروسکوپ زاویه ی ایستادنش را محاسبه می کند که در واقع  شتاب را اندازه گیری می کند. مثلا" وقتی دارد به عقب متمایل می شود یا به جلو که این عقب یا جلو افتادن با شتاب خاصی انجام می شود (به مقدار َa) که حداکثر معینی دارد (حداکثر معادل شتاب جاذبه(سقوط آزاد). حال برای اینکه به عقب نیفتد هردوچرخ با سرعت برابر شروع به حرکت می کنند و به خودران به سمت عقب شتاب می دهند( شتاب به مقدار b)
این شتاب (b) رو به عقب اگر معادل شتاب(a) باشد خودران به سمت عقب حرکت می کند اما زمین نمی خورد( چه با وزن چه بی وزن سرنشین!)
اگر کمتر باشد به سمت عقب حرکت می کند ولی بعد از طی مسیر کوتاهی به زمین می خورد و اگر بیشتر باشد باعث می شود بعد از طی مسیر کوتاهی خودران دوباره به تعادل برسد و ایستا شود.



در حرکت رو به جلو هم به همین شکل می باشد،خودران آنقدر رو به جلو و عقب نیرو وارد می کند(شتاب می گیرد) که به حالت تعادل برسد.
البته به هرجهت حرکت کند و شتاب بگیرد نیرو در جهت عکس وارد می شود که این همان قانون اینرسی سکون و اینرسی حرکتی می باشد.

در صورتی که یک نفر روی خودران بایستد و فرمان و وزن خودش را یه جلو متمایل کند، خودران  برای حفظ تعادل و جلوگیری از برخورد با زمین به سمت جلو شتاب می گیرد. بنابراین به سمت عقب نیرو وارد می کند و این نیرو را آنقدر زیاد می کند تا بر نیرویی که جاذبه  وارد می کند که تمایل دارد سرنشین و خودران  را  به زمین بزند غلبه می کند.



یعنی اگر رو به جلو خم شویم خودران به جلو حرکت می کند و شتاب می گیرد تا زمین نخورد. و اگر به عقب خم شویم هم برعکس به عقب حرکت می کند و شتاب می گیرد تا نیروی عکس باعث شود دوباره به تعادل برسد و زمین نخورد.

برای چپ و راست هم اگر خودمان را متمایل به هر سمتی بکنیم چرخ مخالف با سرعت بیشتری نسبت به چرخ موافق در جهتی که خودمان را خم کرده ایم حرکت می کند و باعث دور زدن و پیچیدن خودران می شود.

صندلی چرخدار خودران

صندلی چرخداری که فقط دو چرخ دارد و علاوه بر دارا بودن تمامی مزایای خودران ایستا، همه امکانات صندلی چرخ دار را داراست و می توان چراغ های جلو و عقب را به آن اضافه کردو یا حتی نیازی هم به آن نیست.

صندلی چرخدار خودران(سگوی) با دسته کنترل هدایت می شود که کاملا" هدایت پذیر است و با سرعت مناسب قابل استفاده در محیط های شهری با شیب های بسیار تند است. این نوع صندلی چرخ دار، با قدرت مانوری که دارد لذت بودن در محیط های شهری را صد چندان کرده است. بودن در شهر و زندگی روزمره را سهل  وآسان کرده است. لذتِ در جامعه بودن را برای معلولین و افراد کهنسال فراهم می کند. با ویلچرخودران قادرید به هرکجا که می خواهید بروید.


با این ویلچرخودران شادی، تحرک بیشتر، پویایی، جابجایی و دسترسی هرچه سریعتر به هرجا که بخواهید،میسرمی شود.

درصندلی چرخدار خودران :
- ارتفاع پشتی قابل تنظیم است وتشکچه متناسب خواهد شد.
- دسته های صندلی قابل تنظیم هستند.
- زیرپایی قابل تنظیم است.
- ترمزها الکترو مغناطیسی هستند.
- لاستیک های پنوماتیک پهن
- باطری لیتیومی(کارکرد مفید 6ساعت)، مسافت 38 کیلومتر
- صندلی چرخدار دارای عرض 63cm، طول 67cm و ارتفاع67cm است. قطر چرخ48cm
- سرعت، 6 تا 20 کیلومتر کیلومتر در ساعت وقابل ارتقاء

ویلچر خودران می تواند تحول بزرگی درفعالیت و زندگی جانبازان ومعلولان ایجاد کند و محدویت های حرکتی آنان را در شهر ومحیط های غیر شهری تا حد بسیارزیادی برطرف کند. خصوصا" در شهرها و مناطقی که یا برای عبورو مرور جانبازان ومعلولان مناسب سازی نشده و یا شهرها در مناطق کوهپایه ای واقع شده اند و دارای خیابان ها و معابر با شیب های تندی هستند بسیارمناسب است.

ویلچرخودران درصحرا و مناطق جنگلی وناهموار نیزقابلیت تردد دارد و بخاطر این که فقط دو چرخ می باشد از قدرت مانور بسیاربالایی برخورداراست. این نوع صندلی چرخدار به راکب خود این امکان را می دهد که درفضایی بسیارمحدود امکان گردش با سرعت بالا داشته باشد و به دلیل تکنولوژی خاص آن درهر شرایطی براحتی واژگون نمی شود.

این وسیله بسیارضروری برای جانبازان ومعلولان ، خصوصا" افراد ضایعات نخاعی اگرچه شاید نسبت به ویلچرهای معمولی کمی گرانتر باشد ولی تأثیری که درزندگی اینگونه افراد دارد هزینه نسبتا" بالای آن را توجیه می کند. درثانی می توان با مهندسی معکوس این وسیله در داخل و سفارش ساخت انواع مناسب آن به دانشگاه ها و مراکزصنعتی داخل کشور درفرصت مناسب این مسئله را هم برطرف کرد.

از آنجا که قرار است نمایندگان انجمن جانبازان نخاعی همرماه درنمایشگاه سالانه تجهیزات موردنیاز جانبازان در دوسلدورف آلمان حضوریابند خوب است که با بررسی این وسیله جدید و کارکردهای آن ، مسئولان را برای خرید وانتقال انواع مناسبتر این نوع صندلی چرخدار خودران به داخل کشور توجیه وقانع کنند.

اینستاگرام
حاج حسین اسرافیلی حتما پیگیر باش و از شما برمی آید که به بنیاد شهید بقبولانی که مورد نیاز جانبازان ویلچری میباشد
خدا حفظت کنه پیرمرد حاج حسین اسرافیلی
حالا کو ؟! به عمر جانبازان کفاف میده ؟ مال پایتخت نشین هاست ؟ بار مالی اش چقدره ؟
محاله بنیاد بخواد دست تو جیب مبارکش کنه مگر واسه نور چشمی هاش . بنیاد اونی که قانون بهش دیکته کرده رو عمل نمیکنه اونوقت بخواد چیزی شبیه اینو تحویل ما بده
گزارش خیلی خوبی بود امیدوارم این تکنولوژی هر چه سریعتر وارد ایران شود تا جانبازان ویلچری از این موضوع بهره مند گردند.
سلام. یکدستگاه ازاین خودران را تهیه کنند تا انشاا...درداخل کشور مهندسی معکوس شود و به تولیدانبوه برسد. زمینه ها و همچنین اراده لازم وجوددارد و کسانی هستند که حاضرند این کاررا برعهده بگیرند. انشاا...
سلام . این وسیله خیلی خوبیه .
این وسیله برای جانبازانی که از ویلچر استفاده میکنند خیلی زیاد کارایی دارد .
حتی بعضی از محدودیتها را هم برطرف مینماید .

با تشکر
ضیاالدینی
یه نسخه ش را بفرستید بنیاد میگن ای وای ما بودجه نداریم معمولیش را بدیم شما از ویلچر اتومات حرف میزنین استیو هاوکینک دانشمندبخاطربیماری als از کشورش با ویلچری حرکت میکنه که سنسور داره وبا پلکش به ویلچر دستور میده سوار مترو میشه سوار قطار وهواپیما تا برسه به دانشگاهی که تو امریکا درس میده وتحقیق میکنه حالا وسایل پیشرفته دیگر بماند انوقت جانبازقطع نخاع زهدی عزیز که این روزها کم پیداست ودلم برایش خیلی تنگ شده تعریف میکرد چه مصیبتها که توخونه نمیکشه امروز تکنولوژی حرف اول تو دنیا میزنه انوقت جانباز ویلچری ما حتی نمیتونه تو یه مراسم عادی شرکت کنه چون هیچ چیز برای این عزیزان مناسب سازی نشده از مسجد ومعابر .خیابان ودانشگاه ودستشویی ها بگیر وغیره
اسم دستگاه اول چیه؟
مامعلولین و جانبازان تا زمانی برسد که مسولین ازاین دوسیله ها وارد کنند میگویند ایرانی استفاده کنند ویلچری که ایرانی باشد هرروز سه بار باید جوشکاری شود وبخواهیم جابجا بشویم ودسته ها یش را در بیاوریم روزی باید چند تا چسپ زخم به دستهایمان بزنیم ویک کمی در خیابان برویم رینگ چرخهای بزرگ کج شده ویک وری راه میرودتا ما باشیم از خانه بیرون نرویم ....
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi