شناسه خبر : 28347
پنجشنبه 23 مرداد 1393 , 15:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بایدها ونبایدهای غذایی ازنگاه طب سنتی

عبداللهی- یکی از مسائل مهم برای حفظ سلامتی استفاده نکردن از مواد غذایی است که برای سلامتی انسان مضر است. این مواد غذایی ممنوع ، اعم از خوراکی ها و نوشیدنی هایی است که ...

ابتدا مطالبی را به عنوان مقدمه بیان می کنم، تا زمینه ای برای تفکر، مطالعه و تحقیق بیشتر ایجاد شود تا افراد بیشتر در غذاهای مصرفی خود تعمق نمایند.

امروزه بیشتر موادی که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد ، ‌عبارت است از:
1ـ انواع اسانس‌ها که بیشتر در آزمایشگاه‌ها سنتز می‌شوند.
2ـ انواع سس ها ، که از ترکیب مواد مختلف ساخته می‌شوند (پارافین)
3ـ انواع رنگ‌های شیمیایی غذا که در آزمایشگاه‌ها تهیه می‌شود.
4ـ انواع مواد نگهدارنده، ‌مانند  EDTA، سدیم نیتریت ، بنزوات سدیم ، استات سدیم ، ‌و...
5ـ انواع هورمون‌ها که به حیواناتی مانند گاو ترزیق می‌شود.
6ـ انواع داروهای شیمیایی و آنتی‌بیوتیک‌های خطرناک از قیل تتراسیلیکین و کلرامفنیکول که بیماری‌های بدخیم مغز استخوان (انواع لوسمی‌ها) را ایجاد می‌کنند.
7ـ در نهایت تغییرات ژنتیکی در گیاهان که فوق‌العاده خطرناک است.
8- ترکیبات شیمیایی بسیار مضر مانند : کربنات آمونیم (=بیکینگ پودر) در بیسکویت ، ‌کیک ، ‌خمیر پیتزا ، و نیز جوش شیرین در نان. نانوایی‌ها حتی قبلاً‌ سهمیه‌ی جوش شیرین داشتند.
9- موادی از قبیل پودر خون، پودر گوشت، پودر استخوان، پودر چربی، کود شیمیایی، ازت ، ‌کود مرغی، جوش شیرین، که معمولاً‌ برای چرب شدن شیر به غذای گاو اضافه می‌کنند. و یا افزودن ماهی‌های غیر قابل استفاده و نیز ضایعات ماهی به  غذاها که از نظر غذایی ‌دارای چربی های حیوانی غیر اشباع‌اند. براثر حرارت بیش از 150 درجه سانتیگراد ‌این چربی‌ها تبدیل به مواد سمی می‌شوند که بسیار خطرناک و عامل بیماری‌های بدخیم (انواع سرطان‌ها) است.
10ـ روده‌های مرغ که توسط کشتارگاه‌های صنعتی خشک و پس از آن آسیاب شده و به غذای مرغ اضافه می‌شود. امروزه تمام ضایعات کشتارگاه‌ها به مصرف گاوداری‌ها ، ‌مرغداری‌ها و پرورش ماهی می‌رسد.

این همه تغییر و دخل و تصرف در مواد غذایی برای آن است که می‌خواهند طعم و مزه‌ی آن را مطلوب نمایند. حال باید دید که این طعم و مزه مصنوعی واقعاً ‌ارزش آن را دارد که سلامتی خود و خانواده‌مان را به خاطر آن به خطر بیندازیم؟
طعم و مزه‌ی هر غذایی توسط زبان آدمی تشخیص داده می‌شود. مزه‌ها به وسیله‌ی نوک و کناره‌های زبان مشخص می‌شوند. شیرینی، ترشی ، شوری و تلخی را انتهای زبان حس می‌کند. با توجه به این که ما معمولاً ‌از خوراکی‌ها‌ی تلخ استفاده نمی‌کنیم، محل احساس این سه مزه‌ی باقیمانده حدودا ً‌نصف زبان است. نصف زبان حدوداً 4 تا 5 سانتیمتر است. آیا احساس طعم و مزه هر چند مطلوب و خوشایند باشد توسط این محدوده‌ 4 تا 5 سانتیمتری، ‌ارزش این را دارد که انسان سلامتی خود را فدای آن کند.

یکی از مسائل مهم برای حفظ سلامتی استفاده نکردن از مواد غذایی است که برای سلامتی انسان مضر است. این مواد غذایی ممنوع ، اعم از خوراکی ها و نوشیدنی هایی است که پیش از این در مطالب قبلی گفتیم.

1-    چای زیاد یا نزدیک غذا :
نوشیدن چای بعد از غذا آهن موجود در خون از بین می رود همین امر باعث بیماری آنمی(فقر و ازدیاد آهن) کم خونی ، چربی خون ، بالا بردن فریتین در خون (آهن ذخیره در کبد)ساییدگی استخوان، آرتروز ، خارپاشنه ، رشد استخوان دنبالچه ، ناراحتی قلبی و کلیوی ، ناراحتی های پوستی ، ریزش مو ، حساسیت ، زود رنجی ، یبوست ، داغ شدن کف پا وغیره(70 نوع بیماری اثبات شده). چای به خاطر داشتن تئین آرام بخش است و مقداری از خستگی را رفع و موجب هضم غذا می شود ، زیرا در اثر نوشیدن چای زیاد، اسید معده زیاد و موجب هضم غذاهای گوشتی می شود، ولی در عوض سبب بیماری های زیادی که در بالا آورده شد میگردد.
2-      قهوه:
مصرف زیاد آن از چای مضرتر و سیستم گوارشی را مختل می کند.

3-      نسکافه:
همان قهوه ی جوشیده و آماده ای است و مضرات را دارد.تنها مزیتی که دارد سریع آماده می شود.
4-      آب جوش :
آب بر اثر جوشیدن ، املاح خود را از دست می دهد. حال اگر مرتب میل شود با خون ترکیب شده و املاح آن را دفع می کند، زیرا حکم آب مقطر را پیدا می کند. هم چنین آب جوش مدر است و با مصرف مکرر آن ، سلول های اپیتلیال کلیه آسیب می بیند.علت مضر بودن آب جوش ، تحریک سلول های اپیتلیال کلیه است که در اثر عوارض جانبی بدن دفع می شود به همین خاطر پلاسما و خون غلیظ می شود و عوارض جانبی خاص خود را به دنبال خواهد داشت ، از جمله غلظت خون، خواب رفتگی دست و پا ، درست کار نکردن سلول های اندام ها و اجتماع مواد زاید در بدن، آنزیم ها در پلاسمای غلیظ از فعالیت باز می ایستند و سلول ها نمی توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند.
5-      سرخ کردنی ها :
با سرخ کردن غذا در درجه حرارت زیاد ویتامین های موجود در آن از بین می رود و در واقع ، مواد غذایی تبدیل به کربن می شود و این امر به نوبه ی خود انواع بیماری های گوارشی را به دنبال دارد. و سیستم گوارشی بدن را مختل و آن را خسته و فرسوده می کند و علاوه بر آن به کبد صدمات جبران ناپذیری وارد می کند. امروزه بیماری های کبدی از جمله انواع هپاتیت بیداد می کند و سرخ کردنی ها موجب تولید هیستامین در سلول می شود و این امر موجب آلرزی فصلی و موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن است.

6-      قند وشکر و شیرینی جات قنادی و مصنوعی :
قند های مصنوعی که در آزمایشگاه ها سنتز می شود این مواد از چغندر قند بدست می آید و پس از تصفیه آماده ی مصرف می شود از جمله ی این قند ها که بسیار مضر است قرص های ساخارین است که بیشتر افراد دیابتی برای نوشیدن چای از آن استفاده می کنند.
یکی دیگر از از این قبیل قند ها انواع شیرینی جات قنادی ، شکلات ها ، آبنبات ها و سایر شیرینی جات است که از قند و شکر تهیه می شوند انواع قندها دو نوع است 1- چپ گرا 2- راست گرا
استفاده مداوم از قند های راست گرا مانند قند و شکر ، شیرینی جات قنادی و هر چیزی که با قند و شکر تهیه شده باشد انسان را دچار بیماری های متعدد و صعب العلاج می کند، از جمله افسردگی ، ناراحتی های زنانه ، مانند کیست تخمدان ، فیبروم ، میوم ، افتادگی رحم و مثانه ، انواع ناراحتی های عصبی ، یبوست و دردهای شدید در هنگام عادت و...


7-      غذاهای فریز شده :
معمولا" دمای فریزرهای موجود در منازل ، حدود 18 تا 20 درجه زیر صفر است و این امر موجب می شود بعضی از مواد غذایی ، از جمله سبزیجات دستخوش تغییرات شوند و کیفیت و خاصیت خود را نسبت به غذاها و سبزیجات خام از دست بدهند وآسیب پذیر شوند . افرادی که اکثر غذای آن ها را این گونه مواد تشکیل می دهند ، سیستم ایمنی خوبی ندارند و عموما" در مقابل بیماری ها آسیب پذیرند.
8-  
9-      غذاهای چرب و پر حجم :
این نوع غذاها عموما" برای افرادی که در زندگی روزانه ی خود، فعالیت های فیزیکی خوبی ندارند، بسیار مضر است. چنین غذاهایی را بیشتر ، مردم در قدیم استفاده می کردند که فعالیت های فیزیکی زیادی داشتند، ولی امروزه که اکثر مردم یا پشت میز یا پشت فرمان اتومبیل و به طور کلی فعالیت های فیزیکی لازم را ندارند و مهمتر از همه ، از آلودگی هوا نیز رنج میبرند، نتیجه این گونه تغذیه ها چیزی جز مبتلا شده به انفارکتوس های قلبی و مغزی نخواهد بود.
10-     سوسیس و کالباس :
با مصرف این مواد غذایی پروتئین های جدیدی به وجود می آیند که با بدن آدمی سازگاری ندارند و موجب نا امنی بدن می شوند و سیستم ایمنی آن را نیز تضعیف می کنند. این عمل منشاء انواع بیماری های صعب العلاج مانند انواع غده ها و تومورهای بدخیم می گردد و از طرفی برای خوشمزه کردن این نوع مواد غذایی از چاشنی های متعددی مانند سیر زیاد، فلفل سفید و فلفل سیاه استفاده می کنند. این ادویه جات روی کبد اثر مخربی دارند و سبب بیماری روحی و روانی می گردند. علاوه بر آن ، انواع ناراحتی پوستی را ایجاد می کنند.
11-     غذاهای کنسرو شده :
چون این مواد برای مدت زمان زیادی نگهداری می شود ، به ناچار از مواد نگهدارنده به نام EDTA استفاده می شود. براثر استفاده مداوم از این ماده ، بدن انسان دچار کم خونی و بیماری های آنمی (فقر آهن) می شود.
12-     پیتزا و غذاهای ساندویچی :
این غذاها ارمغان غرب و فاقد ارزش غذایی اند و عموما" موجب یبوست و بیماری های پوستی و عصبی می شوند. این نوع غذاها فقط دارای مزه های ساختگی هستند و ارزش دیگری ندارند و به خاطر استفاده ار فلفل و انواع سس ها ، ایجاد آلرژی و کابوس می کنند. چنان که قبلا" گفته شد پیتزا به خاطر داشتن سوسیس و کالباس، بیماری صعب العلاجی را ایجاد می کند. پیتزا چون از آرد سه صفر تهیه می شود، بعد از مصرف در روده تبدیل به قند می شود و الکل تولید می کند. در نتیجه موجب بیماری میگرن می شود. از نظر علم پزشکی روز، این بیماری درمان ندارد. از دیگر عوارض ناشی از این غذا یبوست است که خود عوارض بس خطرناکی را مانند هموروئید، شقاق مقعد و بیماری لاعلاج کولیت یا قولنج روده و... را به دنبال دارد.


13-     ادویه جات تند :
ادویه جات اگر به مقدار کم استفاده شوند، مساله ای ایجاد نمی کنند ، اما اگر به طور مرتب و زیاد استفاده شوند، خطراتی را در پی خواهند داشت. افرادی که از این مواد به وفور استفاده می کنند، دچار ناراحتی های پوستی و آلرزی های شدید و حتی بیماری آسم میشوند. عموما" این نوع افراد عصبی نیز هستند. زیاده روی در استفاده از این گونه مواد، انسان را دچار بیماری های صعب العلاجی مانند بیماری هپاتیت و نهایتا" سیروز کبدی می کند.


14-     نوشابه های گاز دار :
استفاده از این نوشابه ها ارمغان غرب است. یکی از عادت های بد غربی ها این است که همیشه همراه غذا مایعاتی ، مانند نوشابه های گازدار ، آبمیوه ها ، نوشابه های الکلی و ... می نوشند. امروزه این عادت بد غربی ها گریبانگیر شرقی ها نیز شده است. ممکن است بپرسید نوشیدن نوشابه و سایر مایعات چه اشکالی دارد؟ در جواب می توان گفت افرادی که از نوشابه استفاده می کنند، معمولا" غذا را خوب نمی جوند و همین امر موجب می شود که غدد پاراتید، غدد بزاقی ، غدد زیرزبانی و غدد فکی کاملا" ترشح نکنند. در این حالت غذاهای نشاسته ای خوب هضم نمی شوند و همین امر موجب یبوست می شود و... بیماری های صعب العلاجی که در این رابطه عارض می شود ، خرابی دریچه ی فم المعده یا دریچه ی کاردینا است که باعث می شود هنگام خواب، محتوای معده وارد حلق شودکه می تواند بسیار خطرآفرین باشد. عوارض دیگر ضعف دریچه پیلور و در نهایت اولسر و در آخر کانسر دریچه ی پیلور است چرا باید گفت یکی از افزودنی هایی که به نوشابه اضافه می کنند  است که از مواد آروماتیک و حلقوی است این مواد در مجموع بسیار خطرناک اند و مصرف مداوم آن ها سرطان ایجاد می کند.
15-     سس و رب :
مصرف این مواد مشکلات زیادی را در بدن ایجاد می کند، از جمله تولید سنگ های صفراوی ، ناراحتی کبدی ، آلرژی ، چرب شدن سریع پوست و مو و مهمتر و خطرناک تر از همه گرفتگی عروق کرونر قلب و ریزش مو. در کل چربیLDH بد باعث رسوب در عروق کرونر قلب میکند و فاجعه به بار می آورد.
16-     مخلوط ماست و سرکه یا ماست و آبلیمو :
امروزه بعضی خانم ها ابتکار به خرج داده اند و برای درست کردن سس ، از مخلوط ماست و سرکه استفاده می کنند که هم ماست و هم سرکه یا آبلیمو هر سه اسیدی اند و اثرات مخربی روی کبد می گذارند و باعث به وجود آمدن بیماری لک و پیس (ویتیلیگو) می گردند. کسانی که بیماری صرع دارند، با خوردن این مواد بیماری شان شدت می یابد. این مواد هم چنین آنزیم IDHخون را بالا می برند، در نتیجه افسردگی ، ترس ، اضطراب و دیدن کابوس به سراغ انسان می آید.
17-     مرغ و تخم مرغ ماشینی :
به چند علت بهداشتی نیست واستفاده از آن توصیه نمیشود. اولا":  مرغ های ماشینی در فضای سر بسته زندگی می کنند و دائما" بیدارند. معمولا" شب ها چراغ ها را خاموش کرد تا مرغ و جوجه استراحت کنند، ولی اکثر مرغداری ها در طول شبانه روز، چراغ ها را روشن می گذارند و جوجه ها را وادار به تغذیه می کنند. ثانیا" : در غذای آن ها از ویتامین های مختلف بی رویه استفاده می شود و همین امر موجب بد بویی گوشت مرغ می شود.ث الثا" : برای آن ها از داروهای آنتی بیوتیک ، مانند (کلرامفنیکول) استفاده می شود که عوارض خطرناکی بر مغز استخوان می گذارد(بیماری لوسمی).

معمولا" افرادی که از این نوع مرغ ها استفاده می کنند ، دچار بیماری های صعب العلاج می شوند. از نظر بهداشتی، دو هفته قبل از کشتار مرغ، مصرف انواع داروها باید قطع شود ولی معمولا" چنین مساله ای رعایت نمی شود. بدترین مسائل در مرغداری بیدار نگه داشتن مرغ ها در طول زندگی است که این امرموجب می شود اسید لاکتیک فراوانی در بدن مرغ جمع شود. استفاده از چنین مرغ هایی اسید لاکتیک بدن را نیز بالا می برد و باعث مسمومیت می شود ، یعنی آنزیم IDH در افرادی که مرتب مرغ مصرف می کنند ، بالا می رود و حالت هایی را ایجاد می کند که قبلا" گفته شد.

حال اگر تمام مسائل بهداشتی در مرغداری رعایت شود ( دارو- استراحت - مسائل بهداشتی)مصرف چنین مرغ هایی بلامانع است. مهمترین مساله ای که در مورد گوشت سفید به خصوص گوشت مرغ باید متذکر شد ، این است که مصرف آن برای افرادی که دچار بیماری استخوانی اند، مضر است. در مورد تغذیه از گوشت مرغ ، این است که در مرغداری های صنعتی ، روده  مرغ های کشتار شده را خشک و آسیاب می کنند و دوباره به غذای مصرفی مرغ ها می افزایند . تغذیه از این مواد به صورت طبیعی بدن مرغ و در نهایت، بدن انسان را نیز آلوده می کند. زرده تخم مرغ حاوی کلسترول زیادی است و استفاده زیاد از آن برای سلامتی انسان مضر است و موجب بیماری های خونی و عروقی می شود و از آن جا که کلسترول عاملی برای آنفارکتوس قلبی و مغزی است.بهتر است تخم مرغ بومی (محلی) مصرف شود.
18-      ماکارونی :
ارزش غذایی زیادی ندارد ، زیرا خمیر آن با آرد نول تهیه می شود و فاقد سبوس است ، زیرا اولا": سبوس گندم دارای گروه ویتامین B است که برای سلامتی انسان  به خصوص برای پوست و مو فوق العاده مفید است. ثانیا": چون به حالت خمیری است و زیاد جویده نمی شود، موسین و پیتالین کمتر در دهان تولید می گردد و وقتی وارد معده می شود، به راحتی هضم نمی شود. مدت زمان زیادی در معده می ماند و سنگینی خاصی ایجاد می کند. از طرفی ، چون فاقد فیبر گیاهی است ، یبوست ایجاد می کند و باعث به وجود آمدن گازهای سمی و الکل در روده ی بزرگ می شود. بیماری این عبارتند از : ناراحتی گوارشی ، میگرن ، هموروئید ، بیماری اعصاب و روان ، و همه ی اندام ها به خصوص مغز و اعصاب را ناراحت می کنند. علاوه بر این ، خمیر ماکارونی به سلول های چربی تبدیل می شود و با تجمع در ناحیه شکم، ران و باسن موجب ازدیاد وزن و چاقی می شود. چاقی خطرناکترین بیماری برای انسان است. ماکارونی فاقد مواد ارزشمند غذایی است و از نظر ویتامین نیز فقیر است و در تعدادی از افراد هم که به گلوتین حساسیت دارند ، آلرژی ایجاد می کند. ماکارونی در روده بزرگ تبدیل به قند و چربی می شود و عامل OH قند در  روده تبدیل به الکل می شود و سر درد ایجاد می کند که همان میگرن است
19-     ماست زیاد :
ماست یک ماده ی غذایی است که بیش از حد در مورد منافع آن تبلیغات شده است ، در حالی که مستحق آن نیست ، مثلا گفته می شود ماست عمر انسان را طولانی می کند ، پوکی استخوان را از بین می برد یا به انسان آرامش می دهد و.... چرا این قدر در مورد ماست تبلیغات شده است و چه کسانی تبلیغ کرده اند؟ ماست را بیشتر غربی ها تبلیغ کرده اند، به خاطر این که اکثر آنان مبتلا به بیماری کلیت روده یا به قول ابوعلی سینا قولنج روده هستند.

ماست به خاطر داشتن فرمان از اسهال جلوگیری و روده را ضد عفونی می کند. و بنابراین کسانی که دچار یبوست هستند نباید ماست مصرف کنند. مصرف زیاد ماست موجب یبوست می شود و این امر خود باعث اخلالات عصبی و به وجود آمدن سم پتومائین در روده میشود. ماست به دلیل داشتن PH پایین و اسیدی بودنش برای مغز و اعصاب مضر است و در بدن اسیدوز ایجاد می کند و برای کسانی که طیع سرد و PH پائینی دارند ، بسیار مضر است. به خصوص افرادی که دچار صرع و بیماری روماتیسم ، آرتریدرومائید(روماتیسم مفصلی ) و آتروز هستند و به خصوص افردای که بیش از حد عرق می کنند ، نباید زیاد ماست مصرف کنند.

یکی دیگر از علت های مهمی که نباید در مصرف ماست زیاده روی کرد ، این است که در بدن انسان دو نوع باکتری وجود دارد که عبارتنداز : باکتری های هوازی و باکتری های بی هوازی. باکتری های هوازی بر اثر متابولیسم اسید اوریک و باکتری های بی هوازی بر اثر متابولیسم اسید لاکتیک تولید می کنند. ماست علاوه بر این که PH پایینی دارد ، مملو از اسید لاکتیک است (25% ماست اسید لاکتیک است) و فعالیت های نورون های مغزی را کاهش می دهد. در واقع خوردن ماست ، یعنی کمک کردن به باکتری های بی هوازی و ایجاد اسیدوز در بدن و تاثیر منفی گذاشتن بر روی اعصاب مرکزی و تخریب مغز و اعصاب. کسانی که بیش از حد متعارف ماست مصرف می کنند، دچار سنگ های کلیوی و بدتر از آن توده های کلیسومی در مغز و هم چنین آرتروز و فتق دیسک می شوند که بسیار خطرناک است علاوه بر این ، افردای که از طبع سرد بر خوردارند، بر اثر زیاده روی در مصرف ماست دچار بیماری صعب العلاج ام.اس (M.S)، می شوند. یکی از علت های حمله ی این بیماری خوردن بیش از حد ماست است. کسانی که زیاد ماست می خورند ، دچار بیماری کبدی می شوند و زیاد عرق می کنند و عرق بدنشان بد بوست. افرادی که چنین مشکلی دارند نباید از چای و ماست استفاده کنند. مصرف مدام و مکرر ماست موجب خار پاشنه ، رشد استخوان دنبالچه ، بروز اختلالات PH  خون ، شب ادراری در کودکان ، سرعت انزال در آقایان و دردهای دوران پریود در خانم ها است. اسید لاکتیک موجود در ماست ، موجب جذب زیاد کلسیم در بدن و رسوب آن در مفاصل می گردد. پیشنهاد میشود ، از سالاد استفاده کنید. البته باید توجه داشت سس های رایج ، مثل انواع سس های مایونز و کچاپ و ... مضر است. به جای این قبیل سس ها میتوان از لیمو ترش تازه و روغن زیتون طبیعی استفاده کرد.

20-     شور و نمک زیاد :
یکی از چاشنی هایی که زیاد مورد مصرف خانواده هاست ، نمک ، خیار شور ، کلم شور ، ماهی شور و سبزیجات شور است. بدن به املاح و انواع ویتامین ها نیاز دارد و نمک یکی از از این املاح است ، ولی نباید در مصرف آن افراط نمود. در بدن آدمی دو پمپ وجود دارد: پمپ سدیم و پمپ پتاسیم. وجود این پمپ ها و این املاح موجب تعادل مایعات در بدن میشود.حال اگر این تعادل به هم به خورد ، مشکلاتی برای انسان به وجود میآید. اگر سدیم یا نمک طعام که همان کلرورسدیم است زیاد شود ، مایعات در بدن انسان تجمع پیدا میکند ، فشار خون بالا میرود و خطرات زیادی متوجه انسان میشود و اگر پتاسیم در بدن انسان زیاد شود ، مایعات بیشتری از بدن دفع میشود ، در نتیجه با غلیظ شدن مایعات بدن خطرات خاصی پیش خواهد آمد. حال با روشن شدن این مطلب پی میبریم که استفاده ی مداوم از چاشنی های شور مضر است و سلامتی انسان را به خطر می اتدازد و بهتر است بیش از مقدار لازم استفاده نشود.
21-     تنقلات مصنوعی :
موادی از قبیل پفک ، بیسکویت ، شکلات ، آب نبات ، یخمک ، نوشمک ، چیپس و امثال آن هستند که اغلب کودکان از آن ها استفاده میکنند و دچار آلرژی می شوند و ناراحتی ها و نگرانی هایی برای خانواده ایجاد می کنند. یکی از علت های مهم آلرژی زا بودن این مواد وجود نمک زیاد ، رنگ های شیمیایی ، مواد افزودنی ، آرد نول ، قند های مصنوعی و بیکینگ پودر است. این تنقلات از نظر بهداشتی ، برای کودکان مضر است و معمولا" آن ها را به کم اشتهایی ، ناراحتی های عصبی ، آلرژی های پوستی و تنفسی و حتی اغلب اوقات بیماری آلوپسی (ریزش موضعی مو) دچار می کند. بیشتر کودکانی که مکررا" از این مواد استفاده می کنند، دچار ورم لوزه سوم می شوند و از نظر پزشکی باید جراحی شوند. بارها مشاهده شده است که برخی از کودکان دچار بیماری آسم شده اند، بهترین و سالم ترین روش برای تضمین سلامتی آن ها استفاده نکردن ا ز این گونه خوراکی هاست. به جای این مواد میتوان از تنقلات طبیعی استفاده کرد. ایجاد ناراحتی های پوستی و ریزش مو ، از بین بردن اشتهای کودکان و متوقف ساختن رشد آنان ، عصبی شدن و پر خاشگری کودکان ، ایجاد کیست های تخمدان در خانم ها و .... از دیگر عوارض ناشی از خوردن این قبیل تنقلات است.


22-      ترشی جات خانگی :
امروزه اکثر خانواده ها وقت خود را صرف تهیه ی ترشی جات می کنند و آن ها را به عنوان چاشنی در سفره می گذارند. در حال اگر در ماهیت این نوع چاشنی ها دقت کنیم. از خوردن آن ها پرهیز خواهیم نمود. این چاشنی ها ترکیبی از سرکه (انگور)، سبزیجات و ادویجات هستند که همه دارای حالت اسیدی اند و مصرف زیاد آن ها ضررهای زیادی در پی خواهد داشت. افرادی که به طور مداوم از این قبیل مواد استفاده می کنند ، دچار ساییدگی استخوان ، رسوبات مایع بین مفصلی و بعضی افراد نیز دچار ، ایجاد ضعف شدید و حتی صرع میشوند.این مواد به خاطر اسیدی بودنشان ، در بدن اسیدوز ایجاد می کنند و بدن رو به ضعف شدید می رود و از همه بدتر ، اشتهای کاذب به وجود می آورد و افراد معده ی خود را بی مورد از غذا پر می کنند و این امر خود موجب بروز بسیاری از بیماری ها می شود. گنجایش معده ی انسان حدود یک لیتر است که یک چهارم آن باید خالی بماند. پس پرخوری جایز نیست و همین امر میتواند موجب ناراحتی های گوارشی شود. با توجه به این که ترشی جات اثرات مخربی بر سیستم اعصاب می گذارند. ایجاد ناراحتی های عصبی و ناراحتی گوارشی ، مانند زخم معده و اثنی عشر، ایجاد فتق دیسک ، ناراحتی های استخوانی و آتروز ، پوکی استخوان ، ضعف عمومی بدن و ضعف اعصاب از دیگر عوارض ناشی از استفاده ی مداوم و زیاد ترشی جات است.

23-      آب یخ :
امروزه بر سر اکثر سفره ها آب یخ وجود دارد ، یعنی آبی که در آن قطعات یخ وجود دارد و عموما" دمای آن صفر درجه یا نزدیک به صفر است و هنگام نوشیدن آن ، بدن دچار دگرگونی شدیدی می شود. زیرا دمای بدن انسان به طور طبیعی 37 درجه سانتیگراد است و با نوشیدن آب یخ ، در دمای بدن اختلالات ناگهانی ایجاد می شود اگر چنین حالتی را در یک لیوان بلوری آزمایش کنیم ، بر اثر انقباض شدید ، لیوان ترک می خورد و می شکند. بنابراین به دو دلیل نوشیدن آب یخ مضر است ، یکی به وجود آمدن عطش در انسان و دیگری تعریق شدید و در نتیجه از دست رفتن املاح موجود در خون ، یعنی مساله ای که موجب عدم تعادل سدیم و پتاسیم در بدن و تغییرات ناگهانی در معده و در نتیجه ، غلظت شیره ی معده و دگرگونی دمای معده خواهد شد و این باعث وارد شدن صدمه ی شدید به کبد می شود.
24-     گوشت زیاد :
امروزه بر اثر توصیه و تاکید پزشکان و متخصصان تغذیه در مورد مصرف گوشت و پروتئین ، اکثر خانواده ها در غذای روز مره خود گوشت و مرغ را گنجانده اند و معمولا" از این مواد ، هر چند کم ، استفاده می کنند. مردم پروتئین را فقط در گوشت قرمز و گوشت مرغ می بینند و اگر این دو نوع ماده ی غذایی از رژیم غذایی روزانه ی آن ها حذف شود ، اکثر خانم های خانه دار نمی توانند غذاهای متنوعی برای خانواده آماده کنند. متاسفانه امروزه بیشتر غذاهای روزانه ی مردم از گوشت و مرغ تشکیل می شود که به صورت سرخ کردنی است و برای سلامتی بسیار مضر است. البته استفاده از گوشت در حد متعارف برای انسان مشکلی ایجاد نمی کند ، بلکه استفاده ی زیاد و مکرر آن موجب بالا رفتن اسید اوریک و بروز بیماری مفاصل ، مانند نقرس و سایر بیماری های مفصلی می گردد. مهم تر از این که استفاده زیاد از گوشت باعث می شود به تدریج ، خصلت های آن حیوان در انسان ظاهر شود و خوی و خصلت آن را به خود بگیرد و انسان سنگدل شود. پس هر قدر کمتر از گوشت حیوانات استفاده کنیم ، بهتر است و میتوانیم گوشت ماهی تازه را جایگزین آن نماییم.
25-     غذای رستوران:
امروزه به خاطر این که خانم ها کمتر آشپزی کنند، به رستوران های شیک و لوکس پناه می برند و فکر می کنند هر رستورانی که از نظر دکوراسیون شیک تر و مدرن تر باشد، غذاهای آن هم بهتر و با کیفیت تر است ، در حالی که چنین نیست. بیشتر غذاهایی که در این نوع رستوران ها تهیه می شود سرخ کردنی است و سالادها را نیز با سس فراوان مخلوط می کنند و مهم تر این که از ادویه جات تند برای بهتر کردن طعم اصلی غذا استفاده می کنند. در واقع ، کسانی که این غذاها را میل می کنند ، فقط یک طعم سرخ کردنی بسیار چرب و همراه با طعم تند ادویه جات را می فهمند. در حقیقت ، آن ها غذایی را میل می کنند که فقط از آن سوزش دهان ، مری و معده حاصل میشود و بیشتر به رنگ و لعاب آن اهمیت می دهند و معده و کبد خود را با این مواد مضر دگرگون می کنند. عوارضی که این نوع غذاها ایجاد می کنند ، عبارتند از ریزش مو ، ناراحتی های پوستی ، عصبی شدن و دیدن خواب های آشفته و کابوس. هم چنین در رستوران ها برای برنج ، از زاج استفاده میکنند که عوارض خطرناکی ، از جمله آرترو اسکلروزه شدن دیواره ی عروق قلبی را به همراه دارد! آیا می دانید چرا از این مواد استفاده می کنند ؟ این کار برای قد کشیدن برنج ( ری کردن آن ) و نیز برای آن است که برنج حالت شکنندگی خود را از دست بدهد ، فنری و در واقع مشتری پسند شود. زاج در شکنندگی عروق موثر و برای انسان بسیار مضر است. چرا خانم ها با سلیقه و ابتکار خود آشپزی نمی کنند و غذای سالم برای خود و اهل خانه آماده نمی کنند؟! خانم محترم ، آیا تا به حال آشپزخانه آن رستوران را دیده اید و نحوه تمیز کردن مواد غذایی را در آن جا مشاهده کرده اید؟
26-      غذاهای مانده وبیات :
دراجتماع امروز به خاطر شاغل بودن اکثر خانم ، زندگی تا حدودی مصنوعی شده است و به فریزر و غذاهای مانده و بیات پناه می برده اند ، در حالی که هدف از شاغل بودن خانم ها این است که زندگی راحت تری داشته باشند و از نظر مالی نیز بی نیاز باشند. آیا ارزش زندگی به این است که اکثر اوقات از غذاهای ساندویچی یا  از چند روز مانده و بیات استفاده کنیم و سلامتی خود را به خاطر این امر به خطر بیندازیم؟!  به نظر می رسد تلاش انسان باید به خاطر سلامتی و لذت بردن از زندگی باشد نه به خاطر پول و تجمع مال ، ولی امروزه بیشتر مردم زندگی خود را وقف اندوختن پول و مال کرده اند و شب و روز برای پول کار و کوشش می کنند. سلامتی و لذت بردن از زندگی باید هدف باشد که در واقع خدمت به بشریت و در راه خدا بودن است. آیا تا به حال توجه کرده اید چرا کار و تلاش می کنید و برای چه ؟ پس غذاهای مانده و بیات ارزش غذایی خود را به مرور زمان از دست می دهند و برای بدن مضرمی شوند. بهتر است از غذاهای سالم و همراه سبزیجات و میوه جات تازه استفاده کنیم. نه آن که غذاهای مصرفی یک هفته را یک جا طبخ کنیم و در فریزر قرار دهیم و به تدریج استفاده کنیم.
27-      استعمال انواع دخانیات :
متاسفانه ، در جوامع امروزی ، اعتیاد به این مواد روز به روز بیشتر شده و به ویژه در میان جوانان کم سن و سال شیوع پیدا کرده است. افرادی که به این کار مبادرت می ورزند ، هیچ دلیل قانع کننده ای ندارند ، به خصوص افرادی که تازه شروع به این کار کرده اند. ساده ترین نوع دخانیات ، سیگار است که دریچه ای به سوی اعتیاد به مواد مخدر و متلاشی نمودن زندگی است. مواد مخدر علاوه بر ضررهای مادی ، ضررهای جانی نیز دارد. یکی از عوارض مهم مصرف دخانیات اختلال در تبادل اکسیژن در ریه ی انسان و کاهش مقدار اکسیژن لازم است. بوی بد دهان از دیگر عوارضی است که افراد مبتلا به دخانیات گرفتار آنند ، برای این که افراد به بوی بد دهان خود پی ببرند ، بهتر است هنگام خواب یک عدد زیر سیگاری را نزدیک بالش خود قرار دهند تا بوی بد آن را حس کنند. مشکل دیگر این افراد رعایت نکردن ادب انسانی است. یک معتاد به سیگار برای خود چنین حقی قائل است که در جمعی که سیگاری نیستند ، سیگار خود را روشن و دود کند. این عمل در واقع شکستن حریم دیگران و بی احترامی به آنان است. مضرات سیگار آن قدر زیاد و روشن است که فقط به آن اشاره می شود. سرطان زایی و تاثیر نیکوتین بر سلسله اعصاب و روان از جمله ی آن هاست. در جامعه ی ما که آلودگی هوا به میزان بالایی رسیده است ، حداقل انتظاری که از افراد معتاد به سیگار می رود ، این است که از این کار دست بردارند و هوای طبیعت را بیش از این آلود نکنند.


28-     نوشابه های الکلی :
یکی دیگر از بلاهای خانمان سوز ، اعتیاد به الکل است که خطرات بسیار زیادی دارد، از جمله آن ها بیماری های کبدی یا سیروز، گرفتگی عروق کرونر قلب، آنفارکتوس های قلبی و مغزی، ناراحتی های گوارشی، سنکوب و .... است. ممکن است بعضی از افراد چنین استدلال کنند که بدن انسان نیاز به الکل دارد. در جواب باید گفت صحیح است ، ولی بدن انسان الکل مورد نیاز خود را تامین می کند. اگر به روده بزرگی یا کولون انسان علاوه بر کارهایی که انجام می دهد ، سه کار عمده را نیز برعهده دارد که عبارتند از : الف- تولید ویتامین k  ، ب-  ساختن ویتامین های گروه B ، ج- ساختن الکل. انسان در طول روز به مواد قندی احتیاج دارد و آن را مصرف می کند. مقداری از این قندها بر اثر تخمیر در روده ی بزرگ تبدیل به الکل می شود.(عامل OH قند).
29-      غذاهایی که با مزاج انسان سازگاری ندارند:
انسان تنها موجودی است که همه چیز خوار و تنوع طلب است و همین تنوع طلبی ، وی را دچار مشکل کرده است. پدیده ی جالبی که در طبیعت وجود دارد ، زندگی حیوانات است. اگر با دیده ی عبرت به زندگی آن ها بنگریم ، می بینیم که هرگز از حد خود تجاوز نمی کنند و همیشه طبق غریزه ی خود غذا می خورند و هیچ گاه از آن عدول نمی کنند و به خاطر همین است که نیاز به بیمارستان و پزشک و دارو ندارند ، و معمولا" در سلامت کامل زندگی را سپری می کنند ، به جز حیواناتی که با انسان زندگی می کنند. این نوع حیوانات دچار انواع بیماری ها می شوند و به دارو پزشک نیاز پیدا می کنند. یکی از عمده ترین مصائب جامعه بشری حرکت بر خلاف طبیعت و فطرت خویش است. انسان با خوردن همه چیز و تغییرات فاحشی که در غذای خود ایجاد می کند. بیماری و ناراحتی های زیادی را برای خویش به وجود می آورد. بهترین و ساده ترین راه برای در امان ماندن از بیماری ها ، استفاده از غذاهای ساده است.

بهترین راه پیشگیری از بیماری ها ، استفاده نکردن از چند نوع غذا سر یک سفره است. اکثر مردم اطلاع دقیقی از سازگاری غذاها با یکدیگر ندارند و همین امر موجب بسیاری از بیماری ها از جمله صرع می شود. مثلا" خوردن ماهی همراه با ماست ، به خصوص برای افرادی که از طبع سرد برخوردارند. سعی کنیم بی مورد تنوع طلب نشویم و شخصیت و احترام به دیگران را در گذاردن چند نوع غذا سر یک سفره ندانیم. تنوع در غذا امری بسیار پسندیده و جالب است ، البته به شرطی که هر روز یک نوع غذا میل کنیم ، نه این که چند نوع غذا برسر سفره بگذاریم! افراد مختلف دارای بدن های مختلفی هستند و هر شخص عکس العمل خاصی به نوعی از غذا نشان می دهد. بنابر این ، همه انسان ها نباید همه چیز بخورند ، بلکه هر شخصی باید غذای مورد نیاز خود را بشناسد و آن را مصرف نماید. حال این مساله چگونه مشخص می شود؟ هر شخصی اگر به دقت به تغذیه ی خود بنگرد می تواند به راحتی غذاهای مفید و مضر خود را مشخص کند! عاقلانه ترین راه این است که از غذاهای ناسازگار دوری نماییم. همین امر موجب می شود که انسان در طول زندگی بیمار نشود و در صحت و سلامت کامل به سر ببرد. سلامتی ، در گرو غذاهایی است که می خوریم ، پس بهتر است در آن ها دقت کنیم تا از بیماری ها در امان باشیم.

اینستاگرام
متاسفانه و بخصوص توی هشت سال اخیر به جان انسانها اهمیت داده نشده است و برخی از افراد سودجو برای کسب درامد بیشتر با جان مردم بازی کرده اند و نمی دانم چرا مجازات نمی شوند ؟! بنزین الوده باعث ایجاد سرطان در خیلی از مردم شده و هر روز شاهد بیماریهای قلبی در بین بستگان هستیم . و افرادی که از بین می روند دیگر توان دفاع و پیگیری حقوقی هم ندارند .
آلودگي بنزين درجايي ثابت نشده وبيشتريك بحث سياسي است. سرطان هم فقط درتهران نيست
من هم با آقای یوسف مجتهد موافقم . آلودگی بنزین در جایی ثابت نشده ....سرطان هم فقط در تهران نیست
...

پیوند عضو به اتباع خارجی در ایران ممنوع شد
شورای عالی پیوند اعضا تصویب کرد، از این پس جراحی پیوند اعضای بدن به اتباع غیرایرانی در هر شرایطی در ایران ممنوع است.
=======================
یه زمانی آن دورها برای فروش کلیه در تهران صف می بستند ؟!

اداره بیماری خاص آن زمان ؟!

چه کارها که : صادرات ؟!

تلاش برای افزایش صادرات غیر نفتی و ؟!

این آمار مصرف در ایران : همه صادر می شود ؟!

ارز را بچسب ؟! گرانی و سوء تغذیه ؛ خدا بزرگ است ؟!
اینجانب از نویسنده این مطالب مفید کمال تشکر را دارم. برای ما خیلی آموزنده بود.
بعد از "پالم"‌ حالا نوبت "آفتاب‌گردان" رسید
هنوز شوک خبر استفاده از روغن غیرمجاز "پالم" در صنایع غذایی کشور فروکش نکرده است که که یک مقام مسئول از ورود "روغن آفتابگردان" غیرمجاز به چرخه صنایع غذایی کشور خبر می‌دهد. پیام نو با بیان این مقدمه در ادامه نوشت: این مقام مسئول درباره اطلاعاتی که پیام نو درباره واردات روغن پالم در دولت احمدی‌نژاد منتشر کرده است، می گوید که موضوع واردات روغن‌های آفتابگردان هم مطرح است. مقدار زیادی از این روغن وارد کشور شده بود و تقریبا به مدت ۷ یا ۸ سال در بندر شهید رجایی مانده بود. این روغن آفتابگردان از بندر شهید رجایی بندرعباس به قشم ترانزیت شد و قرار بود تنها برای کارخانجات استفاده صنعتی داشته باشد. پروانه ترخیص مقداری از این روغن از قشم صرفا جهت استفاده در کارخانه‌های صنعتی مشخص صادر شد. زمانی که مشخص شد روغن مدت‌ها مانده است و در مخازن دیگر ریخته شده بود و پلمب شدند.

وی افزود: این روغن‌ها هنوز هم موجود است و در همان مخازن وجود دارد، متاسفانه بخشی از همین بار توسط گمرک ایران به مقصد داخل کشور ترخیص شده است. اینها موظف بودند تنها از این بار استفاده صنعتی کنند. اما شواهد حاکی از آن است که از این محصول استفاده غیر صنعتی و خوراکی شده است.

این مقام مسئول در پایان تاکید می‌کند: ترانس این روغن‌های آفتابگردان به دلیل اینکه ۸-۷ سال زیر آفتاب مانده بود، مانند روغن‌های پالم بسیار بالا رفته بود. این بدان معنی است که این روغن‌ها به هیچ عنوان قابلیت استفاده خوراکی ندارند و برای سلامت بدن مضر هستند. باید جلوی استفاده از آنها در صنایع غذایی گرفته شود.
باسلام پسر من اصلا گوشت قرمزوگوشت مرغ میخورد چه کارکنم خیلی نگرانم
خیلی مفید بود مطللب اما چیزی برای حوردن موند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اهان فقط حبوبان و میوه ها انگار خطرناک نبودن خدا بدادمون برسه
اخه تو این دوره که همه تغذیه ها ماشینی شده خیلی سخته ک تو شهر بخوایم مثل روستایی ها تغذیه سالم داشته باشیم و سالم زندگی کنیم. خدا به دادمون برسه.
جدیدا خو میگن میوه هنا هم به خاطر اندازه غیر طبیعیشون وسمپاشی شدنشون مضر هست
در یک کلام:
همه چیز برای سلامتی انسان مضر است...
خیلی چیزها نه همه چیزهای خوراکی.
چی کار کنیم دیگه
متنتون عالی بود ممنونم
سلام با تشکر از متن خوبتون کاش میگفتید چی بخوریم در دنیایی که همه چیزش یا تراریخته است یا سمی و آلوده
همه خانمها یکجور نیستند .
ضمن اینکه به وجود آوردن و ساختن در توانایی خدای متعالست .
انسانها با نعمات خدادادی بخواست خدای متعال فقط هماهنگ کننده میتوانند باشند
همه انسانها یکجور نیستند و البته همه ، همه چیزخوار نیستند شرایط ، لازم است مانند حلال گوشت بودن ...
ما با توکل به خدای متعال و با تلاش برای کم کردن رذایل اخلاقی میتوانیم با خوردن گوشت حیوانات حلال گوشتی که ممکن است باعث سنگدلی شوند ، از آسیب سنگدلی دور بمانیم ! ان شاءا... تعالی
ممنون، ولی در مورد جایگزین بیکینگ پودر در کیک خانگی راهنمایی بفرمایید.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi