شناسه خبر : 28173
یکشنبه 12 مرداد 1393 , 12:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

عواقب افزودنی ها و نگهدارنده ها

سعیده نام آور ( کارشناس تغذیه و رژیم درمانی) - مواد نگهدارنده و افزودنی ها، یکی از مواد ناگزیر هستند که به مدل غذا خوردن امروزه ما اضافه شده اند. در گذشته میزان مرگ و میر به دلیل عدم پیشرفت علم و نبودن امکانات بیشتر بود اما مثلا" یکی از بیماری هایی که مربوط به عصر حاضر است و در گذشتگان ما کمتر بود، سرطان بود! که یکی از عوامل تأثیرگذار در به وجود آمدن این بیماری، همین مواد نگهدارنده و افزودنی ها هستند.

مواد نگهدارنده و افزدنی ها با اهداف مختلفی مانند: افزایش و بهبود طعم، رنگ ، بو، مزه و افزایش زمان نگهداری و طول ماندگاری و جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها و کاهش سرعت فساد و ... به مواد غذایی اضافه می شوند و بدون تردید همه آنها عوارض منفی را به همراه دارند.

به دلیل اینکه در زندگی روزمره و در سبد غذایی بسیاری از ما، مواد غذایی دارای افزودنی ها وارد شده اند، بد نیست کمی هم در مورد عوارض آنها و تأثیراتشان بدانیم. به خصوص این موضوع در جانبازان گرامی شیمیایی و اعصاب و روان که جسمشان تحت تأثیر عوامل شیمیایی و خارجی قرار گرفته، اگر رعایت شود بسیار مفید و مؤثر است.

افزودنی های رایج در مواد غذایی:

1. رنگ ها: رنگ ها عموما" شیمیایی و صنعتی هستند و دو آسیب را به همراه دارند. یکی سرطانی کردن سلول ها و دیگری آسیب به کبد وکلیه جهت دفع این مواد شیمیایی و رنگدانه ها. بنابراین خوردن خوراکی های دارای رنگ مصنوعی مثل پفک، پاستیل، نوشمک، یخمک ها،اسمارتیس و ... توصیه نمی شود.


2. شرین کننده های مصنوعی مثل ساخارین و اسپارتام موادی هستند که به عنوان جایگزین قند استفاده می شوند. اما عوارض زیادی از آنها مانند تشدید صرع، سردرد و میگرن، فنیل کتونوریا و... دیده شده است. این مواد را در آدامس، نوشابه ها، دسر و ژله ها ... استفاده می کنند.


3. BHA وBHT : این دو ماده به عنوان عوامل سرطان زا در انسان شناخته شده اند و در برای جلوگیری از ترشیدگی در غذاهای حاوی روغن استفاده می شوند. پس ضروری ست تا حد امکان از خوردن غذاهای آماده کارخانه ای پرهیز کنیم و اگر روی برچسب مواد غذایی نام این مواد را دیدیم ، آن بسته غذایی را خریداری نکنیم. در کل کنار گذاشتن غذاهای آماده کارخانه ای بهترین راه است.


4. جوش شیرین: افزودن جوش شیرین به نان و افزودن آن به شیر جهت جلوگیری از فساد، کاری بسیار غیر علمی بوده و تأثیرات مخربی بر سلامت معده می گذارد.

5. کافئین: در کارخانه ها به نوشابه ها کافئین اضافه می کنند و متأسفانه کافئین یک ماده محرک، عامل فشار خون، ضربان قلب، بیخوابی ، رفلاکس و ... می شود. تا حد امکان از نوشیدن نوشابه ها پرهیز کنید.


6. نیترات و نیترات: مواد نگهدارنده ای که به سوسیس و کالباس و تن ماهی اضافه می شود. بنابراین به دلیلی سرطان زا بودن آنها بهتر است که تا حد امکان استفاده نشوند.

7. طعم دهنده ها و اسانس ها: که در تمام مواد خوراکی استفاده می شوند مثل آبمیوه های مصنوعی و خوراکی ها و ...

تمامی تحقیقات نشان داده اند که افرادی که غذاهای کارخانه ای، آماده و خوراکی های بیشتری می خورند بیش از بقیه دچار سرطان، سکته، بیماری های دستگاه گوارش و کبد و کلیه می شوند.

 

 

 

 

 


اینستاگرام
درود برشما عالی بود
سلام
من تا به حال هرچی به من گفتند گوش کردم . مثلا کی به حرف گست بنویسم کی ننویسم . کی شهادت بدم که من هم هستم . اگر کامنتهای من سانسور شد اعتراض نکنم و حالا هم که نوبت چی بخورم چی نخورم ....می دونم سایت شما اختصاصیه ولی فعلا که من هم هستم .
قبول ما نسل .... یادم آمد که گفتید برای شما مهم نیست ما نسل چندمیم فقط باید گوش کنیم . چشم ما گوش می کنیم . فقط یک سوال دارم . این دوباره که درباره یک نفر می نویسم شما مطلب من را سانسور می کنید . چرا ؟ این سوالم هیچ! من. چرا باید برم ؟ چی شده ؟ من و اون بقیه که همه منفی ها را مثل باقلوا می خوریم تا به هدف ... حالا دلت خواست سانسور کن ولی من سر حرفم هستم. فاش من تو را دوست دارم. در حالی که می توانستم مثل بعضی از اعضای خانواده ام فیس بوک را دوست داشته باشم . رزمندگانت را دوست دارم . جانبازانت. را دوست دارم . ...
سلام وعرض ادب
مثل همیشه خوب و در بحث بالابردن روحیه و حفظ سلامت جانبازان که همینک پا به میانسالی و کهولت سن گذاشتن بسیار تاثیر گذاره.
دست سرکارخانم دردنکنه و خیر ببینند انشاالله
یا خدا!؟ ساقیا!
*************
دریای لطف اوست وگرنه سحاب کیست
تا بر زمـین مـشرق و مـغرب کند سخــا
بی سـکه قـبول او ضـرب عمـل دغــــل
بــی خاتــم رضــای او سعــی امـل هبـا
یارب به صدق سینــه ی پیران راستگو
یــارب به آب دیده ی مــردان آشنـــــــا
دلهای خستـه را به کرم مرهمی فرست
ای نــام اعظمت در گنــجینــه ی شفـــا
به گزارش حوزه سلامت خبرگزاری تسنیم، محمد علی باهری رئیس هیات مدیره یکی از شرکت‌های تولید کننده لبنیات اظهار داشت:

مصرف روغن پالم و هر نوع افزودنی غیر مجاز دیگر به شیر و لبنیات، اقدامی غیر اخلاقی و سود جویانه است که مضرات جدی آن بر سلامت افراد جامعه، جبران ناپذیر خواهد بود.
وی گفت: روغن پالم که دارای اسیدهای چرب مضر برای سلامت بوده و مهم ترین تبعات آن گرفتگی‌های عروق قلبی، مغزی و سکته است، پیش از این برای خوراک دام وارد کشور می‌شد، اما متأسفانه عده ای از تولید کنندگان غیر متعهد

برای تولید فرآورده‌های پُر چرب لبنی از آن بهره گرفته اند.
باهری تصریح کرد: وجود مواد رسوب دهنده جدار عروق در این ماده آنقدر زیاد است که تولید کنندگان با وجدان و با شرف از

روغن پالم و روغن‌های نباتی

در تولید محصولات خود استفاده نمی‌کنند.
...

روغن سرخ کردنی که بیشترش روغن پالم و مضر است و همه مردم و هر روز می

خورند و در بازار می فروشند چطور ؟!

کنسروهای غذایی چطور ؟!

رستوران ها و ساندویجی ها چطور ؟!

وخیلی غذاهای دیگر چطور ؟!
...
( رئیس سازمان ملی استاندارد از پلمپ 5 کارخانه متخلف تولید لبنیات که از روغن پالم استفاده می کردند،)

مشکل اصلی سازمان ملی استاندارد بود و هست ؟!

کلا 5 کارخانه تولیدی که بیشتر در ایران نداریم کدام برند را تعطیل کردند ؟!

حداقل تا واردات بعدی روغن سالم از خارج ؛ سالهای دیگر : مگر می توانند بدون روغن گیاهی تولید لبنیات و کنسرو و مواد غذایی دیگر را تولید داشته باشند ؟!

شاید که معجزه می کنند ؟!

شاید .
شرکت فراوردهای لبنی ارژن مفتخر است که محصولات بدون مواد نگهدارنده را در اختیار عموم مردم بگذارد
به حمایت مردمی نیاز است
شرکت فراورده های لبنی ارژن حامی سلامتی جامعه
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi