شناسه خبر : 27777
یکشنبه 15 تير 1393 , 12:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شیرین ترین معجزه الهی

سعیده نام آور (کارشناس تغذیه و رژیم درمانی)- عملکرد عسل مانند خرماست. یعنی ابتدا قند ساده زود جذب شده و قند خون را بالا می برد و حس خوبی به فرد می دهد. به همین دلیل است در ماه رمضان و برای افطار بسیار توصیه می شود.

عسل یکی از معجزات خداوند است که به واسطه زنبور عسل تولید می شود و همچنین نام آن در قرآن آورده شده است و این به دلیل خواص بیشمار و ویژه ای ست که عسل دارد.

ترکیبات عسل:

عسل یک ترکیب قندی ست که یکی از خواصی که او را متمایز می کند، نوع قندش است. عسل  به شکل زیبایی دارای قندهای ساده و پیچیده با هم است. یعنی دارای گلوکز (قندساده) + فروکتوز ( قند دوتایی)+ ساکاروز (قندپیچیده) است. البته بیشتر درصد قند عسل ساده است به همین دلیل در قندهای ساده دسته بندی می شود. به همین دلیل وجود قند، عسل کالری قابل ملاحظه ای تولید می کند. عسل دارای تعدادی از ویتامین ها هم هست و همچنین مواد معدنی از جمله کلسیم، پتاسیم، سدیم، منگنز، آهن، مس، فسفر، منیزیوم و گوگرد می باشد.

همچنین یکسری آنزیم ها به صورت طبیعی در عسل وجود دارد از جمله آمیلاز، اینورتاز، کاتالاز و پراکسیداز .

عسل به علت داشتن مواد مغذی مفید بسیار زیاد، کارکردهای بسیار زیادی هم در بدن دارد که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

& ترکیب قندهای داخل عسل یکی از مهم ترین علت های توصیه به مصرف عسل است. به همین دلیل است که در ماه رمضان و برای افطار بسیار توصیه می شود. عملکرد عسل مانند خرماست. یعنی ابتدا قند ساده زود جذب شده و قند خون را بالا می برد و حس خوبی به فرد می دهد اما چون همه قند آن ساده نیست و قندهای پیچیده، آهسته تر تجزیه می شوند باعث ترشح زیاد انسولین و افت قند پس از آن نمی شوند و با ورود تدریجی به خون، قندخون را بالا نگه می دارند. برای همین شربت عسل در افطار و در زمان های افت قند خون توصیه می شود.


& به دلیل اینکه تمام قند داخل عسل ساده نیست برای افراد دچار دیابت توصیه می شود اما نه بیشتر از یک قاشق مرباخوری در روز.

& به دلیل وجود آنزیم های طبیعی درعسل، مصرف این ماده غذایی به هضم غذاها کمک می کند و برای بیماران گوارشی بسیار مفید است. معمولا" از عسل به عنوان درمان بیماری های معده از جمله زخم معده، کر و انگل روده و نفخ و ... استفاده می شود.

& عسل به شکل طبیعی دارای مواد آرامش بخش است که از جمله آن ماده معدنی منیزیوم است. بنابرای خوردن یک لیوان شربت عسل می تواند خستگی را کاهش داده و آرامش را بالا ببرد. برای همین در افرادی که کم خوابی دارند نیز توصیه می شود.


& عسل دارای آنتی اکسیدان های بسیار زیادی ست. بنابراین جلوی بیماری های قلبی و سرطان را می گیرد. همچنین از بالا رفتن فشار و چربی خون می تواند جلوگیری کندو جلوی بسته شدن عروق را هم بگیرد. چراکه اکسیدان ها موادی هستند که کلسترول بدخون  و فشار خون و کلسترول کل را افزایش می دهند. بنابراین عسل با داشتن مواد ضد اکسیدان می تواند جلوی افزایش این فاکتورها را هم بگیرد و مصرف کم و متعادل آن باعث افزایش سریع قندخون در افراد دچار دیابت نیز نمی شود.

& همان طور که گفته شد عسل دارای مواد ضد میکروب و باکتری ست. بنابراین در سلامت دستگاه گوارش و معده و روده مؤثر است. همچنین با همین خواص در سلامت پوست نیز تأثیرگذار است و یکی از ماسک های خوب پوست به حساب می آید.


&   همین طور عسل سیستم ایمنی را بسیار بالا می برد. بنابراین در بیماری ها به خصوص عفونت ها مثل گلو یا ریه و... می تواند در بهبود بیماری بسیار مؤثر باشد. مواد ضدالتهاب عسل هم در کاهش  التهاب های گلو، ریه، آسم یا هرقسمتی می تواند نقش داشته باشد.

& کودکان کم اشتها یا ورزشکاران به دلیل کالری زایی عسل می توانند از آن بهره گرفته و آن را جزء رژیم غذایی خود بگنجانند.

& عسل در ترمیم زخم و سوختگی بسیار مؤثر است همچنین در جای عمل جراحی.

& عسل در بهبود بیماری های کلیه و کبد نیز نقش مهمی دارد.


& شکرک زدن نشانه بد و تقلبی بودن عسل نیست و یک تغییر فیزیکی در قندهای عسل است.

& عسل نه تنها مثل قند ساده، موجب پوسیدگی دندان ها نمی شود بلکه به سلامت آنها کمک نیز می کند.

& عسل به دلیل کالری و آهن موجود در آن برای افزایش قوای جسمانی و توان نیز می تواند مفید باشد.
& مصرف شربت عسل در فصل گرما با کمی آبلیموی تازه سبب رفع گرمازدگی می شود و احساس کم توانی و تشنگی را در روزه داری کاهش می دهد.


& در قرآن یک سوره به نام زنبور عسل (سوره نحل) وجود دارد. که خداوند دراین سوره آیه 68 و 69 می‌فرماید:

و پروردگار تو به زنبور عسل وحی [الهام غریزی] کرد که از پاره‌ای کوه‌ها و از برخی درختان و از آنچه داربست [و چفته‌سازی] می‌کنند، خانه‌هایی برای خود درست کن سپس از همه میوه‌ها بخور، و راههای پروردگارت را فرمانبردارانه، بپوی. [آن گاه] از درون [شکم] آن، شهدی که به رنگ های گوناگون است بیرون می‌آید. در آن، برای مردم درمانی است. راستی در این [زندگی زنبوران] برای مردمی که تفکر می‌کنند نشانه [قدرت الهی] است

&  پیامبر اسلام(ص) فرمودند: هیچ دارویی به مانند نوشیدن عسل برای مریض شفابخش نیست.

& امام على علیه ‏السلام :عسل، شفاى هر بیمارى‏ اى است و بیمارى ‏اى هم در آن نیست؛ بلغم را کم مى ‏کند و دل را جلا مى ‏دهد.

& پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :هر کس حافظه مى‏ خواهد، عسل بخورد.


& پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم: عسل، چه خوب نوشیدنى‏ اى است! قلب را مراقبت مى‏ کند و سردى سینه را از میان مى‏ برد.

& پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :عسل، شفایى است که باد و تب را دور مى ‏کند.

توصیه می شود که همه مصرف عسل را جزء برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند و با مصرف آن از بروز بسیاری از بیماری ها در امان بمانند.

اینستاگرام
افسوس عسل های موجود در بازار فقط کمی بهتر از مربا هستند و 99% تقلبی
...

اصلاً از این فکرها نکن ؟!

مربای خانگی خیلی بسیار زیاد خوشمزه تر و مفید تر از عسل هایی است

که در بازار بنام عسل طبیعی می فروشند ؟!
سرکار خانم نام آور با تشکر فراوان از درج مطلب صحیح و علمی شما که همه نکات را کاملا" پوشش دادید که نشان از علم به همراه تجربه زیاد شما دارد .همیشه در مورد عسل سئوالی در ذهن داشتم که بدنبال یک مرجع معتبر می گشتم تا پاسخ آن را بیابم شما اشاره ای نمودید اما می خواهم در کل بدانم عسل شکرک زده چه تفاوت های عمده ای با نوع معمولی دارد و در کیفیت ارزش غذائی عسل تا چه حد منفاوت است و در آخر بهترین نوع عسل از کدام یک از عسل های موجود در بازار می باشد؟ از بذل توجه شما سپاسگذارم .
با احترام شایسته . وفا
با سلام به برادر گرانقدر جناب وفا
با آرزوی سلامتی و صحت جسم و روح برای شما
ابتدا اینکه عسل از هر گلی باشد خواص اصلی و عمومی خود را دارد . تنها طعم آنها با هم متفاوت است.
درمورد شکرک زدن نیز این توضیح وجود دارد که قند داخل عسل در دمای خاصی در محیط به شکل مایع می باشد. و در صورت قرار گرفتن در برخی دماها قند اشباع فرصت پیدا می کند که به شکل جامد و شکرک بروز کند.
با تشکر
بیشتر عسلی که تو بازاره تقلبی واز خاک قند تهیه می شود عسل اصلی کیلویی 150هزار تومنه
...

آلمان --------- 7

برزیل --------- 1
درود بر شما که مواد غذایی طبیعی وخواص انها را معرفی میکنید لطفا در مورد مواد نگهدارنده در مورد بیشتر غذاها وخصوصا لبنیات قند وشکر وشرینی های قنادی هاو رب گوجه فرنگی و انواع سس وابلیمو صنعتی وگوشت مرغ پرورشی وسوسیس وکالباس وبیشتر فراورده های غذایی دیگر مقاله های خوب علمی بنویسید چون که این مواد برای تمام مردم وخصوصا مجروحین شیمیایی وایثارگران بسیار مضر است
مسئولان فاش نیوز مطالب مربوط به سلامت جانبازان که برای شما فرستاده میشود را چاپ نمایید
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi