شناسه خبر : 27100
شنبه 03 خرداد 1393 , 10:50
اشتراک گذاری در :
عکس روز

وقتی سن بالا می رود...

منصوره صادقی- سالمندی حقیقتی است که همه ما بالاخره آن را تجربه خواهیم کرد. این فرایند متوقف ومعکوس نمی شود!اما می تواند به وسیله مراقبت صحیح به تأخیر بیفتد. به عبارت دیگر نقص و ناتوانی ناشی از سالمندی می تواند به وسیله مراقبت با روش های مناسب به حداقل برسد یا از آن پیشگیری شود. در واقع تمام افراد سالمند باهم تفاوت دارند. به همین دلیل از آنجایی که گروهی از ایثارگران عزیز و گرانقدر در این سنین قرار دارند، بر آن شدیم تا مطالبی را در این زمینه ارائه کنیم تا خانواده عزیز ایثارگران از این توصیه ها بهره گرفته و استفاده کنند.

1- سالمندان جوان: این دسته معمولا" در سنین 60 تا 70 سالگی قرار دارند و از لحاظ جسمانی فعال و از لحاظ روانی نیزهوشیار هستند و در صورت دادن فرصت به آنها از نظر اقتصادی می توانند مانند افراد 45 سال تا 60 سال فعال باشند.

2-سالمندان پیر!این دسته معمولا" بالای 75 سال هستند و از نظر جسمانی نحیف و دارای انواع مختلفی از نقص ها مانند: ضعف بینایی، شنوایی، حرکتی و انواع مختلف بیماری های روانی از جمله بیماری آلزایمر ، افسردگی ، اختلال شخصیتی و بیماری پارکینسون می باشند .

بیماری افسردگی در افراد سالمند چیست ؟

خود بیمار انگاری شایع ترین ویژگی افسردگی در بیماران سالمند است که بیقراری واضطراب را بیش از کندی نشان می دهند.


علائم و نشانه های افسردگی سالمندان :

1. دلتنگی، 2.خستگی ، 3.کاهش وزن و اشتها ،4.اختلال در خواب، 5.احساس بی ارزش بودن، 6. تصور مدام مرگ 7.گوشه گیری وکناره گیری از جمع 8. کاهش و یا عدم علاقه به سرگرمی و تفریح.

دلایل بروز افسردگی در این قشر :

1.انزوا و تنهایی: به دلیل کاهش روابط اجتماعی ومشکلات جسمی

2.از دست دادن انگیزه وهدف : احساس بی هویتی وبی هدفی به  دلیل باز نشستگی و یا محدودیت های فیزیکی در انجام فعالیت ها

3.مشکلات جسمی : بیماری و ناتوانی ، دردهای مزمن و سابقه جراحی

4. تجویز دارو : بسیاری از نسخه های دارویی محرک و یا تشدید کننده افسردگی هستند

5.ترس و اضطراب : وحشت از مرگ و نگرانی به خاطر مشکلات مالی و یا جسمانی

* سبب شناسی یا بررسی علل به وجود آورنده  افسردگی در این قشر :

1. حوادث ناگوار زندگی در سال های قبل از رخداد افسردگی مانند: داغ دیدگی و یا بیماری مهم در خود بیمار و یا یکی از بستگان او، شهادت دوستان یا نزدیکان، ایام اسارت و ...

2.مشکلات مهم اجتماعی مانند: مشکل مسکن، مشکلات زناشویی و خانوادگی که در خانواده برخی ایثارگران نیز دیده می شود.



3.مشکلات مربوط به تندرستی فردی

4.طبقه اجتماعی پایین با افسردگی رابطه دارد که به تندستی کمتر و مشکلات اجتماعی بیشتر توجه می شود.

5. فقدان رابطه اطمینان بخش موجب افسردگی نمی شود ، ولی آسیب پذیری در موارد بالا را افزایش می دهد.

روش های درمان افسردگی در این قشر :

1.دارو درمانی

2. درمان روانی اجتماعی

بیماری پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون است که ممکن است در سن 50 سالگی شروع شود. ازجمله علائم ونشانه های این بیماری عبارتند از: لرزش ، خشکی، ظاهر بی روح ، چهره ای ماسک مانند و از دست دادن قدرت تولید صدا.

شخص مبتلا به بیماری پارکینسون اساسا" انزوای اجتماعی، کاهش توانایی ذهنی و خشکی در روبرو شدن با مشکلات نشان می دهد. به نظر می رسد بیشتر بیماران پارکینسونی از لحاظ هیجانی بیش از حد کنترل شده باشند و تخلیه هیجاناتشان کمک بسیاری به آنان می کند.

احترام متقابل به بزرگان :

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
احترام گذاشتن به مسلمان مو سفید و سالخورده از جمله تجلیل خداست و از ما نیست کسی که بزرگسال ما را احترام نکند و به خردسال ما مهربانی نکند(اصول کافی، ج ۳، ص ۲۴۰).
انسان هر آنچه می‌کند  به او باز می گردد و هر عملی را عکس العملی هست همه ما در کارنامه زندگی خود اعمالی داریم که خوب یابد برای ما نوشته شده‌اند که بر همان اساس در زندگی خود خوب یا بد می‌ بینیم. اگر خوب کرده باشیم پاداش ما همان خوبی و در صورت بدی بدی خواهیم دید  بر این اساس امام علی علیه السلام فرمودند : به پیران احترام بگذارید تا کودکانتان به شما احترام گذارند .(غررالحکم و درر الکلم ح 10096

اینستاگرام
غذاهای مفید و مضر برای افسردگی
غذا و خوراک مفید برای بیماران افسرده : زنجبیل ، خاکشیر، عناب ، سکنجبین ، کاهو ، انجیر ، برگه زردآلو ، انگور ، گلابی ، هویج ، کدوحلوایی ، آناناس ، انبه ، طالبی ، توت شیرین ، بادام ، سمنو ، کنجد ، زرده تخم مرغ محلی ، گوشت شتر ، گوسفند ، کبک ، بلدرچین ، بوقلمون ، میگو ، شربت کامبوجا ، گلاب ، زعفران ، مالت جو ، شلغم.

غذا و خوراک مضر برای بیماران افسرده : ترشی و سرکه ، ماست ، کشک ، دوغ ، عدس ، ماش ، باقلا ، بادمجان ، سیر ، کلم ، غوره ، کیوی ، گشنیز ، سماق ، چغندر ، گوشت گاو ، بز ، ماهی ، گوجه فرنگی ، آلبالو ، گیلاس ، سیب ، انار و پرتقال ترش.
سن که رسید به پنجاه,فشار میاد به چند جا!
یک توصیه ودرمانی برای سک سکه موقعی فردمبتلاشد فقط کافی است که نفس رادر دم یا بازدم نگه دارد به هرمقدار که توان دارد این روش را یکی دو مرتبه تکرارکند بسیارمفیداست وفوری خوب میشود.
برای جانبازان حرکتی درسنین پیری عوارض مضاعفی پیش می اید که خوب است کارشناسان به آن توجه کنند مثل مشکلات درکلیه ها قلب وپرستات.
باسلام وخسته نباشید ممنون وسپاس ازراهنمایی هاوراههای پیشگیری از افسردگی
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi