شناسه خبر : 26475
چهارشنبه 27 فروردين 1393 , 12:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نامه اعمال خود را بخوانید!

سعیده نام آور(کارشناس تغذیه)- بسیاری از پزشکان فرصت کافی جهت تفسیر داده های آزمایشگاهی را برای بیماران ندارند و برای جانبازان و ایثارگران که عموما" دچار بیماری ها...

داده های آزمایشگاهی فاکتورهایی هستند که می توانیم باتوجه به آنها از وضعیت سلامتی خود مطلع شویم. تعدادی از داده های آزمایشگاهی که در برگه آزمایش خود می بینیم، از وجود بیماری هایی به ما خبر می دهند که می توانیم با اصلاح تغذیه خود از پیشرفت آنها جلوگیری کنیم.

از آنجا که بسیاری از پزشکان محترم به دلیل محدودیت زمانی و تعداد زیاد مراجعه کننده، فرصت کافی جهت تفسیر این داده ها برای بیماران ندارند و برای جانبازان و ایثارگران عزیز که عموما" دچار بیماری ها و عوارض متعدد می باشند مهم است که بتوانند از اوضاع و احوال آزمایش خود مطلع باشند، به تفسیر تعدادی از این داده ها می پردازیم. امید به اینکه این مطلب جهت ارتقاء سطح سلامتی مثمر ثمر باشد:

* اولین و یکی از مهم ترین فاکتورهای آزمایشگاهی قند خون ناشتا یا FBS  است. قند خون ناشتای نرمال، 70- 100 می باشد و پزشکان به قند خون بین 100 - 110 دیابت پنهان می گویند. یعنی اساسا" در این حالت انسولین بدن فرد، قدرت کنترل قند را تا حدی از دست داده است. اگر قند خون  فرد بیش از 120 باشد که دیابت محرض شده و فرد دیابتیک محسوب می شود.

* قند خون ناشتا یاFBS  فاکتوری ست که از روی آن می توان به وضعیت کنترل قند در بدن پی برد. اما عموما" این تشخیص بهFBS  محدود نشده و قند دوساعته که در برگه آزمایشگاه با نشان BS  نشان داده می شود نیز چک خواهد شد. میزان نرمال قندخون دو ساعته که دقیقا" دو ساعت بعد از خوردن یک وعده غذایی کامل اندازه گیری می گردد، 120- 140 می باشد که در افراد در معرض دیابت از 140 بالاتر بوده و افرادی که BS بالای 200 دارند، دیابتیک محسوب می گردند.

* فاکتور دیگری که اخیرا" به آن در آزمایش ها توجه ویژه ای شده است HB A1C است. فاکتوری که قدرت کنترل بدن روی قند را نشان می دهد و اگر زیر 5 باشد نرمال است و اگر از 5 بالاتر برود یعنی کنترل بدن روی قند کمتر است. در افراد دیابتی پزشکان توصیه می کنند که HB A1C زیر 7 نگه داشته شود و یکی از فاکتورهای تشخیص دیابت است.

* کلسترول خون که با نمایه CHOL  نشان داده می شود، کلسترول کل خون را نشان می دهد. نوعی چربی در خون که میزان نرمال آن زیر 200 است و تا اینقدر خطر ناک نیست. 200 تا 240 لب مرز است و بالاتر از 240 در معرض خطر سکته. همان طور که می دانیم کلسترول خون بالا به دلیل افزایش درصد میزان انسداد رگ ها می تواند خطر سکته را افزایش دهد.

* LDL یا کلسترول نوع بد لیپو پروتئین های سبک هستند که به دلیل قدرت چسبندگی به رگ، خطر سکته و گرفتگی عروق را زیاد می کنند. میزان نرمال این فاکتور، زیر 150 است اما در افرادی که یک ریسک فاکتور دیگر مثل فشار یا دیابت هم دارند باید زیر 130 نگه داشته شود تا خطرناک نباشد.این فاکتور تحت تأثیر خوردن غذاهای پرچرب و سرخ کردنی زیاد، روغن های جامد و... افزایش می یابد.

* HDL یا کلسترول نوع خوب، لیپوپروتئین های سنگین هستند که به رگ ها نمی چسبند و حتی می توانند LDL را کاهش دهند. میزان توصیه شده این فاکتور، بالاتر از 45 است که هرچه افزایش یابد بهتر است و تحت تأثیر مصرف چربی های خوب و سبزیجات و ورزش افزایش می یابد. افزایش میزان HDL  با کاهش میزان حملاق قلبی یا سکته رابطه مستقیم دارند.

* تری گلیسیرید هم نوع دیگری از چربی خون است که با نمایه TG نشان داده می شود. این چربی نیز اگر کمتر از 150 باشد، نرمال است و بالاتر خطر کبد چرب را افزایش می دهد.

* HB  هموگلوبین هسته مرکزی گلبول های قرمز است. نرمال بودن میزان آن می تواند وجود یا عدم وجود بیماری کم خونی فقر آهن را نشان دهد. HB نرمال برای خانم ها: 12- 14 و برای آقایان : 14- 16 می باشد. MCV و MCH و  MCHC  نیز اگر از رنج نرمال پائین تر باشند نشانه کم خونی هستند.

* کراتیتین یا Cr  فاکتوری ست مربوط به باقیمانده های پروتئین در بدن است. وقتی که عضلات در بدن تجزیه شود نیز منجر به تولید و افزایش کراتینین خواهد شد. کراتینین نرمال 1/4 - 0/6 تا می باشد که در هنگام افزایش آن فرد باید مصرف پروتئین های خود را محدود کند.

* اوره که با نمایه urea دربرگه آزمایشگاه مشخص می شود، فاکتوری ست که در حالت سلامتی، باید در رنج نرمال باشد. اگر اوره فرد بالاتر از رنج نرمال باشد، نشانه کمبود آب یا مصرف بیش از حد پروتئین است. افراد در این حالت باید مصرف مایعات خود را افزایش داده و میزان مصرف پروتئین را محدود کنند.

* اسید اوریک نیز یکی از نمایه های آزمایش هاست. اسید اوریک نیز ناشی از مصرف بیش از پروتیئن ها در سبد غذایی فرد می باشد که با محدود شدن این گروه می تواند بهبود یابد و البته اگر ادامه پیدا کند منجر به نقرس و رسوب اسید اوریک در مفاصل خوهد شد.

*  SGPT و SGOT  آنزیم های کبدی را نشان می دهند. این آنزیم ها نا حدی معمول هستند اما وقتی تز اندازه نرمال خود بیشتر می شوند، این نشان دهنده آسیب کبدی ست. کبد چرب یکی از گزینه های ممکن در افزایش این آنزیم هاست. بنابرای اگر مشخص شود که این افزایش در اثر بیماری کبد چرب است، فرد باید رژیم غذایی کم چرب و پرهیز غذایی خود را ادامه دهد.

* وجود گلوکز GLU یا قند در ادرار و پروتئین در ادرار نیز می تواند نشانه آسیب کلیه باشد که معمولا" در افراد دیابتی دیده می شود.

* میزان کلسیم Ca نرمال در خون از 9- 11 میلی گرم است. اگر در خون کمتر از این باشد نشانه کمبود کلسیم است و اگر بیشتر باشد ... لزوما" نشانه زیاد بودن کلسیم در بدن نیست! چون ممکن است فرد دچار کمبود ویتامین D  باشد و در نتیجه کلسیم ها بدون استفاده در خون حرکت کنند! بنابراین مراقبر باشید کلسیم بالای خون نشانه نداشتن پوکی استخوان نیست. در کمبود کلسیم باید منابع غذایی آن استفاده شود .

* میزان پتاسیم خون نیز مهم است که در رنج نرمال از 3/5 تا 5 می باشد. پتاسیم که نقش انبساطی دارد و در کارهای عصبی بدن مؤثر است، اگر کم باشد که مشکل فشار خون و گرفتگی عضله ایجاد می کند و باید منابع غذایی آن مصرف شود و اگر بیش از حد باشد هم عوارضی ایجاد می کند و منابع غذایی آن باید محدود شود.

 

امید است با توجه کافی به فاکتورهای آزمایشگاهی، سلامت همه به خصوص ایثارگران گرامی و خانواده هایشان را شاهد باشیم.

اینستاگرام
با تشکر از خانم واقعا ممنونم لطفا باز هم اگر توانستید موارد دیگری را در سایت قرار دهید در ضمن در مورد تغذیه جانبازان شیمیایی هم اگر مطلبی داشتید عنایت فرمایید در ضمن نظرتان را در مورد مضرف غذاهای صنعتی ومواد نگهدارنده در انها که چه بیماری هایی را ایجاد میکند را مرقوم فرمایید
با سلام به برادر گرانقدر
از اینکه مطلب را مطالعه نمودید کمال تشکر را داشته و خدا را شاکرم. در ستون سلامت بسیاری از مطالب تغذیه ای و پزشکی گفته شده است. لطفا ستون را باز کنید و مطالعه کنید. مطلب در رابطه با تغذیه جانبازان شیمیایی هم هست.
حضورسرکارخانم سعیده نام آور سلام عرض می کنم و تقاضادارم درمورد علتهای کاهش وزن و ضعف جسمی درافرادجانباز بالای 45 و50سال راهنمایی فرمایند. یک آزاده جانباز که بلحاظ چندموردعمل جراحی درعراق و آلودگیهای بیمارستانی و احتمالا تزریق خون و سرم آلوده، به هپاتیتBمبتلاشدند و هرساله آزمایش (پی سی آر) که گرانقیمت هم هست می دهند و خوشبختانه(غیر واگیر)هست اما پزشک معالج هیچگونه دارویی توصیه نکردند فقط تاکیدکرد که کاهو و سبزیجان مصرف شود. ذراین حالت و باوجوداین که گلوله و تعدادزیادی ترکش هنوزدرناحیه شکم و لگن و پا موجوداست، دلیل این کاهش وزن و ضعف شدیدجسمی چه می تواندباشد. متشکریم.
برادر گرانقدر! سلام بر شما و تشکر از اینکه مطالب سایت را مطالعه می کنید.
برادر عزیز! باید علت کاهش وزن بررسی شود . اگر کاهش وزن سریع و در طول دو ماه بیش از ده کیلو باشد، باید علتش حتما" بررسی شود و اگرنه می تواند به دلیل کمبود دریافت مواد غذایی یا کم اشتهایی باشد. در صورت تمایل بیشتر توضیح دهید یا آدرس مطب در سایت موجود است. می توانید مراجعه نمایید تا دقیق تر شرایط جنابعالی بررسی شود.
سلام واقعا عالی بود و تاثیر گذار. لااقل برای من که اینطور بود. امیدوارم سایردوستان هم این گزارش زیبا و آموزنده رو بدقت مطالعه کنند و مواظب سلامتیشون باشند. یادمون نره که ما نخاعیها اگه رعاین خورد و خوراک و سلامتیمون نباشیم،غیرازاینکه خودمون بیمارمیشیم، اطرافیانمون هم بیشتر از ما دچار گرفتاری و ناراحتی میشن.
دست سرکارخانم هم درد نکنه که همیشه بفکر بالابردن فرهنگ سلامت و نوع تغذیه مناسب ما هستن.
لطفا در مورد تغذیه مناسب وهمینطور نوع رفتار و کردار جانبازان در موضوع تغذیه باتوجه به فرارسیدن فصل گرما و احتمال افزایش بیماریهای فصلی و... نیز گزارشی مرحمت بفرمایید. ممنون و سپاسگزارم.
از فاش گرانقدر هم ممنونیم.
خلی خوب بود ،ممنون از اطلاعاتی که لطف کردید .
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه عزیزان به درگاه خداوند تبارک و تعالی .
از توجه و یادآوری سرکار خامم نام آور تشکر و قدردانی مینمایم برای اینکه نکات پزشکی خیلی خوبی را برای جانبازان و همه کسانی که از این فضای مجازی استفاده میکنند .

با تشکر غ ضیاالدینی جانباز 70%
از کرمان
با سلام از تمامی عزیزان که در تهیه مطالب ارزنده به کمک بیماران آمده صمیمانه سپاسگزارم و مطالب بسیار مفید و قابل استفاده بود.
مهرتان را سپاس



با سلام خدمت شما مطالب عالی مفید دقیق بود خیلی ممنون از زحمتتون
سلام دستتون درد نكنه يه مطلبي دنبالش ميگشتم خيلي اينجا پيدا كردم خدابتون سلامتي بده
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi