شناسه خبر : 26256
یکشنبه 10 فروردين 1393 , 15:22
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سلامتی غذایی درایام نوروز

سعیده نام آور( کارشناس تغذیه)- ایام عید و سال نو به دلیل داشتن رسوم خاص و مراسم های مختلف در میان خانواده های ایرانی، یک برهه زمانی ویژه در تغذیه محسوب می گردد. در نظر گرفتن تعدادی از خوراکی ها برای سال نو مانند انواع آجیل، انواع شکلات ها و کاکائوها، انواع شیرینی جات مثل شیرینی نخودچی و شیرینی برنجی و مصرف میوه های مختلف در میهمانی ها و دید و بازدیدهای عید و همچنین مصرف انواع غذاها و خوراکی ها در مسافرت های ایام تعطیلات سال نو و به خصوص در روز سیزده بدر، از مصارفی ست که ما در ایام عید و حدودا" تا روز آخر تعطیلات داریم. بنابراین توجه به نحوه مصرف غذاها و مواد غذایی بی فایده نبوده و به سلامتی افراد کمک بسیاری می کند که در ذیل به برخی از این نکات اشاره می شود:


@@ بسیاری از افراد به خصوص جانبازان گرانقدری که مشکل حرکتی دارند و از اضافه وزن رنج می برند باید مراقب مصرف مواد غذایی و خوراکی ها در ایام عید باشند چراکه اگر در حال رعایت یک رژیم غذایی نیز باشند، نباید اجازه دهند که مصرف انواع خوردنی ها، وزن ایشان را به هم بزند. قابل توجه است بدانید که مواد غذایی مازاد نیاز بدن به راحتی به شکل چربی ذخیره می شوند اما به سختی از بین می روند.


@@ بعضا"رفتن به منزل چند تن از بستگان و فامیل در یک روز منجر به مصرف مقدار زیادی آجیل، شکلات و شیرینی و میوه می شود که این خود یکی از اشتباهات بزرگ بسیاری از ما در ایام عید است. بنابراین باعث می شود به عنوان مثال یک جانباز قطع نخاع که تحرک خاصی نیز ندارد ، با ورود کالری بسیار زیاد دریک روز دچار اضافه وزن بیشتر شود .


@@ توصیه می شود که برای جلوگیری از این مورد ، در میهمانی ها از یکی از انواع خوراکی های عید استفاده نمائید. مثلا" در یک میهمانی کمی آجیل، در یک جا شکلات یا شیرینی آن هم در صورتی امکان نخوردن آن نباشد و در جایی دیگر میوه میل نمائید.

@@ راهکار دیگری هم هست . اگر می توانید جلوی خود را بگیرید و از خوردن مواد غذایی مازاد نیاز بدن مثل شکلات و شیرینی در کل پرهیز کنید و در میهمانی ها تنها از سهم میوه و آجیل روزانه خود استفاده کنید. تجربیات نشان داده اند افراد به اینصورت می توانند وزن خود را پس از ایام عید ثابت نگه دارند.

@@ افرادی که دارای تری گلیسیرید خون و کبدچرب هستند به هیچ وجه از آجیل و شیرینی جات استفاده نکنند. افراد با کلسترول بالا هم از شیرینی جات استفاده نکنند که حاوی روغن جامد و شکر زیادی ست.


@@ افراد و جانبازان عزیزی که دچار بیماری دیابت هستند باید خیلی مراقب باشند که شیرینی ها و شکلات های عید آنها را وسوسه نکند. مصرف متوسط سه میوه در روز کافی بوده و تا حد امکان از مصرف مواد غذایی دارای شکر باید بپرهیزند. افراد دچار دیابت باید توجه داشته باشند که قند خون ایشان بسیار سریع بالا می رود و یک اشتباه یا ناپرهیزی میتواند با جان آنها بازی کند.


@@ افرادی که به مسافرت و یا شهر های خود رفته اند، سعی کنند که مسافرتشان تنها به خوردن وخوابیدن محدود نشود و برنامه ای بریزند که از هوای خوب شهرستان ها استفاده کرده و حتما" حداقل پیاده روی داشته باشند. البته ورزش ها یا بازی های دسته جمعی در رسوم مسافرت های عید با همدیگر و مخصوصا" سیزده بدر هست که باید پر رنگ باشد و ورزش هایی مثل والیبال، بدمینتون، بشقاب پرنده، وسطی که انرژی مثبت بسیاری نیز در جمع ایجاد می کند و... می تواند به افزایش فعالیت فرد کمک کند.

@@ در روز سیزده بدر که معولا" افراد به میان طبیعت می روند انواع خوراکی ها و خوردنی ها در جمع های نسبتا" بزرگ مصرف می شود . جلوگیری از پرخوری، عدم مصرف مواد غذایی در حجم زیاد با یکدیگر که منجر به مشکلات گوارشی می شود، پرهیز از مصرف خوراکی های کاذب مثل چیپس و پفک تا حد امکان از توصیه های این روز است.


@@ بسیاری از افراد در مسافرت ها دائما" در رستوران ها غذا می خورند یا از فست فودها استفاده می کنند. مسافران نوروزی محترم سعی کنند تا حد امکان از غذاهای سالم تر استفاده کرده و تا حد ممکن خود غذا تهیه کنند تا دچار بیماری و عوارض در این ایام خوب نشوند. چراکه بسیاری از افراد در این دوران عید، دچار انواع مسمومیت های غذایی حاصل از غذای بیرون می شوند.


در صورت رعایت موارد مذکور همه و ایثارگران عزیز و خانواده هایشان می توانند تعطیلاتی خوب و بدون عارضه و بیماری را پشت سر بگذارند.

سال نو مبارک

اینستاگرام
با سلام وتبریک سال نو,وتشکر از سر کار ه خانم نام اور ,که حتی در ایام تعطیلات نیز احساس مسولیت نموده ,وبرای سلامتی وتندرستی عزیزان ,خاصه جانبازان معزز,نظرات علمی وتوصیه های کارشناسی و مرتبط,مرقوم می فر مایید.با سپاس فراوان.
سلام. سال نو شماهم مبارک. واقعا دستتون درد نکنه که به اولاترین شکل زندگی مردم مخصوصا" جانبازان(قطع نخاع) توجه دارید. دونستن این مطالب خیلی مهمه. من که همیشه توصیه های(ایمنی) شمارو دنبال میکنم و سعی میکنم که رعایت کنم. باتوجه به بالارفتن سن اکثر بچه ها، رعایت توصیه های زیبای شما مفیدفایده خواهدبود و لزوم رعایتش بخوبی احساس میشه. بازم ممنون سرکارخانم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi