شناسه خبر : 25375
چهارشنبه 16 بهمن 1392 , 11:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مرکبات ناجی فصل سرد

سعیده نام آور(کارشناس تغذیه)- مرکبات یکی از منابع غنی ویتامین "ث" هستند و یکی از کارکردهای ویتامین "ث" در بدن، افزایش سیستم ایمنی ست. حال که در این روزهای سرد و زیبای زمستانی ، خداوند درهای رحمتش را باز کرده و برف را برای زمین به ارمغان فرستاده، اشاره ای می کنیم به یکی از الطاف الهی. اینکه خداوند هزاران نعمت برای انسان ها آفریده که یکی از نعمت های او که با این فصل سردهم همخوانی بسیار دارد، خانواده مرکبات است.

مرکبات به خانواده ای از میوه ها گفته می شود که شامل پرتقال، نارنگی، لیمو ترش، لیمو شیرین، گریپ فروت، نارنج، بالنگ و کام کوات هستند. خانواده ای فوق العاده در میوه ها که به عنوان منابع غنی ویتامین "ث" شناخته و معرفی می گردند و به دلیل تأثیر بینظیرشان در افزایش سیستم ایمنی بدن به خصوص در فصل سرد سال توصیه می شوند. اگر توجه داشته باشیم نیز می بینیم که خداوند این میوه را در بیشتر در فصل سرد یعنی زمستان که میزان کاهش سیستم ایمنی بیشتر است، در اختیار ما قرار داده است.

جانبازان به خصوص جانبازان عزیزی که روزانه داروهای زیادی مصرف می کنند و مخصوصا" جانبازان گرانقدری که در آسایشگاه ها بستری هستند، به دلیل داشتن زخم ها و قرار داشتن در معرض عفونت ها و پانسمان و زخم بستر و اینگونه مسائل یا مشکلاتی از این قبیل عموما" دارای سیستم ایمنی پائین بوده و از طرفی برخی جانبازان گرانقدر مانند جانبازان قطع نخاعی به دلیل محدودیت حرکتی و ترشح کمتر هورمون های سلامت بخش و اکسیژن رسانی کمتر به برخی بافت ها نیز به همین صورت در معرض بیماری های بیشتری قرار دارند. بنابراین دانستن خواص مرکبات و مصرف منظم آنها در سرمای سخت زمستان می تواند کمک بزرگی به افزایش سیستم ایمنی این افراد باشد.


- همان طور که گفته شد مرکبات یکی از منابع غنی ویتامین "ث" هستند و ویتامین "ث" نیز یکی از ویتامین هایی ست که نقش آنتی اکسیدانی در بدن دارد . یکی از کارکردهای ویتامین "ث" در بدن، افزایش سیستم ایمنی ست که خود منجر به جلوگیری از بروز سرماخوردگی و عفونت و سینوزیت و دچار شدن به آنفلوانزا می گردد.

- همچنین مصرف مرکبات به دلیل داشتن مواد ضدالتهاب به کاهش التهاب گلو در سرماخوردگی و گلو درد و کاهش التهاب ریه در عفونت ریه نیز کمک می کند. همچنین در کاهش التهاب در اندام های دیگر نیز مانند کولیت( التهاب روده) مؤثر است.

- مرکبات غیر ازداشتن ویتامین "ث" دارای انواع آنتی اکسیدان های دیگر نیز می باشند که غیر از بالابردن سیستم ایمنی، به جلوگیری از بروز سرطان نیز کمک می نماید. تحقیقات نشان داده اند که افرادی که مرکبات را استفاده می کنند، کمتر دچار سرطان می شوند. زیرا وجود ویتامین "ث" در این میوه‌ها ترکیباتی را خنثی می‌ کند که از عوامل سرطان ‌زا به حساب می ‌آیند. به علاوه، خوردن این میوه‌ها از التهابات سلول‌ های مخاطی معده هم جلوگیری می ‌کند. یادتان باشد که توأم شدن این دو موضوع با هم می ‌تواند زمینه‌ های بروز سرطان معده را کاهش دهد . همچنین فیبر موجود در این گروه از میوه‌ها، احتمال ابتلا به سرطان روده را نیز به حداقل می ‌رساند.

- مرکبات به دلیل داشتن درصدزیادی آب نیز می تواند به بهبود سرماخوردگی کمک کندچراکه پزشکان معتقدند بهترین راه درمان سرماخوردگی استراحت است و مایعات فراوان.


- جالب است بدانیدخوردن مرکبات به دلیل داشتن ویتامین"ث" و ویتامین" آ " بالا، از بروز آب مروارید درچشم هم جلوگیری می کند. تحقیقان نشان داده که افرادی که ویتامین"ث" کافی وارد بدنشان می شود، بسیار کمتر آب مروارید می گیرند.

- همچنین خوردن مرکبات می تواند جذب آهن را بلا برده و به بهبود کم خونی نیز کمک کند. بنابراین افرادی که کم خونی داشته یا جراحی های سختی داشته اند که منجر به خونریزی شدید شده به این میوه ها بیشتر توجه کنند.

- در بین مرکبات، پرتقال و لیمو بیش از همه ویتامین"ث" دارند و نارنگی و نارنج کمتر از همه. اما از نظر پتاسیم، گریپ فروت و کامکوات بالاترین مقام و نارنج و لیموترش کمترین درجه را دارا هستند. نگران نباشید. نارنگی و پرتقال هم می‌ توانند تا حدودی نیاز شما را تأمین کنند. از نظر فولات( اسید فولیک)، پرتقال و نارنج درجه یک بوده و کامکوات و لیمو کاملا" تهی هستند. جالب اینجاست که در میان مرکبات این کامکوات های ریز، از منابع عالی بتاکاروتن یا ویتامین "آ" محسوب می شوند.

- به خانواده مرکبات میوه های ضدسرماخوردگی می گویند.

لیمو- این میوه بعد از پرتقال بیشترین مقدار ویتامین"ث"را دارد (53 میلی‌گرم به ازای هر 100 گرم). بنابراین هنگام سرماخوردگی بهتر است مخلوط آب پرتقال و لیمو میل کنید. به علاوه، لیمو در مقایسه با سایر اعضای این خانواده به دلیل قند کمتر، کالری ناچیزی (9 تا 14 کیلوکالری به ازای 100گرم) دارد و برای کسانی که نگران اضافه وزنشان هستند، انتخابی مناسب محسوب می‌شود.


پرتقال- در میان اعضای این خانواده، پرتقال بیشترین مقدار ویتامین"ث"را دارد، به طوری که با خوردن یک عدد متوسط آن می‌توان 54 میلی‌گرم ویتامین"ث"را دریافت کرد بنابراین برای تقویت سیستم ایمنی بسیار توصیه می شود . پرتقال خونی به دلیل داشتن رنگدانه بیشتر و ویتامین " آ" بیشتر در زمینه جلوگیری از سرطان و بینایی مؤثر تر نیز هست.


کامکوآت یا گربانتین- این میوه کوچک، پوست نسبتاً نازکی دارد و اغلب آن را با پوست می‌خورند و منبع مناسبی است از ترکیب‌هایی به نام فیتونوترینت‌ها که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند. البته بیشترین مقدار بتاکاروتن (175 میکروگرم در هر 100گرم) در گربانتین است و به این دلیل می‌توان آن را یک میوه ضدسرطان دانست.


نارنگی - این میوه به دلیل اینکه راحت پوست کنده می‌شود، مورد علاقه است. به یاد داشته باشید که یک نارنگی شیرین پرپتاسیم است و برای فشارخونی‌ها در صورت عدم دسترسی به گریپ‌فروت، یک انتخاب مناسب است. در ضمن بتاکاروتن(پیش ساز ویتامین " آ " ) آن بعد از گربانتین بیشترین مقدار است، پس می‌توان چنین نتیجه گرفت که نارنگی میوه‌ای با خاصیت ضدسرطانی است.


نارنج- نارنج، میوه‌ای بین نارنگی و گریپ‌فروت است و بیشتر در تهیه سُس‌ها یا چاشنی غذاها از آن استفاده می‌شود. به علاوه نارنج نیز مانند نارنگی منبع مناسبی از بتاکاروتن است و کمی بیشتر از پرتقال فولات دارد. در ضمن مقدار قابل ‌قبول پتاسیم در این میوه خوردن آن را برای یک فرد با سابقه بیماری‌های قلبی به عادتی مناسب تبدیل می‌کند. نارنج جزئی از خانواده مرکبات است که از عرق گل آن و پوست آن نیز استفاده می شود.


گریپ‌فروت- گریپ‌فروت در خانواده مرکبات بیشترین پتاسیم را دارد. به همین دلیل است که خوردن آن به بیماران فشارخونی توصیه می‌شود. در ضمن نوع رنگی آن دارای لیکوپن است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. دارای ویتامین " آ " و انواع ویتامین های " ب" می باشد. همچنین دارای کمی آهن و کلسیم نیز هست.

- تمامی خانواده مرکبات به دلیل داشتن فیبر فراوان، می توانند در کاهش فشار خون و چربی خون و کاهش بروز بیماری های قلبی مؤثر باشند.

- یکی دیگر از خواص خوب مرکبات مواد عطری داخل پوست آنهاست که خود به عنوان ضدتهوع و خوشبوکننده استفاده شده و رایحه خوش آنبرای بوئیدن بسیار دلپذیر می باشد.

- مرکبات به دلیل داشتن پتاسیم آرام بخش و ضد افسردگی و نشاط آور نیز می باشد.

- مرکبات به دلیل اینکه فیبر زیادی دارند ملین نیز هستند و در درمان یبوست مؤثرند.

- مرکبات غلظت خون را نیز کاهش می دهند و به عنوان تصفیه کننده خون نیز محسوب می شوند.


اینستاگرام
با سلام ,وتشکر فراوان از کارشناس محترم,که با رغبت وانگیزه بالا ,در ترویج وارتقای دانش ,واگاهی بخشی ,اخص جانبازان ,نسبت به خوراکی های بی عارضه وسودمند, که هم خاصیت ,خوراکی و غذایی ,وهم جنبه دارویی داشته ,اطلاع رسانی می نمایید.امید است ,مشابه مورد ذکر شده ,نوع خوراکی ,وارتباط ان با مورد بیماری ذکر گردد.تا شاید از عوارض مخرب ,دارو های شیمیا یی کمی کا سته گردد.مثلا"با توجه به اطلاعات فنی اتان , خوراکی مر بوط به جانبازان شیمیایی,واعصاب وروان, وعضوها ,ریه , خواب,گوارش,ورم کلیه,یبوست ,افزایش وزن,... در حین اینکه بیان می کنید ,کاربرد ان را ,طبق مورد بالا , جسارتا"مر قوم فر مایید. با تشکر وپوزش.
با سلام به شما جانباز گرانقدر
برادر گرامی
در ستون سلامت اگر ملاحظه بفرمایید اغلب موضوعاتی را که درخواست نموده اید، پیش از این نوشته شده است. مطالعه بفرمایید. شیمیایی,ریه ,گوارش, کلیه, یبوست ,افزایش وزن... گفته شده است. باز هم در خدمتیم.
عالی بود در این روزهای برفی و سرد چسبید و مطالب مفیدی بود.
باسلام وآرزوی توفیق روز افزونِ خانم نام آور
مطالب جالبی بود ان شاالله در دیگر موارد تغذیه ای جانبازان نخاعی هم اقدام فرمایید با تشکر از حسن توجه سرکار عالی
سلام و دست مریزاد.
طبق معمول مقاله زیبا و پرمغزی بود. واقعا" ما جانبازان(مخصوصا") نخاعی ،بفرموده سرکارخانم نام آور، میبایست که در مورد رژیم غذایی حساسیت بیشتری بخرج دهیم و استفاده از میوه و سبزیجات را دربرنامه غذایی روزانه مان لحاظ کنیم.
درمحضر استادفن، سرکار خانم نام آور، بقولی زیره به کرمان بردنه... ولی خب
یادمون باشه که بتدریج سن و سالمون داره بالا میره و مراقبت از سلامتی و جلوگیری از بروز بعضی بیماریها از اوجب واجباته. نکته مهمتر بنظرحقیر اینه که درصورت رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب و خدای نکرده بروز بیماریهای گوناگون(خارج از درد و گرفتاریهای مرتبط با نوع جانبازی) غیرازاینکه خود ما رو بیشتر اذیت میکنه، دور و بریها و نزدیکامونم دچار زحمت و گرفتاری بیشتر میشن.
پیشگیری کنیم تا گرفتاری بیشتری برا خودمون درست نکنیم.
دوستان و استادگرانقدر ببخشند که فضولی کردم.
عقل سالم در بدن سالم است.. خواص گوجه فرنگی پخته برای قلب
نتیجه مطالعه دانشمندان ایتالیایی نشان می‌دهد گوجه فرنگی پخته بیش از نوع خام آن برای سلامتی مفید است و اثرات قابل توجهی نیز در پیشگیری از ابتلا به اختلالات قلبی دارد. جام جم سرا: محققان طی مطالعه‌ای در دانشگاه ورونا دریافتند که گوجه فرنگی پخته شده بیش از نوع خام آن دارای مواد آنتی اکسیدان به ویژه لیکوپین است که در تعیین رنگ قرمز گوجه نقش دارد.
در این مطالعه تصریح شد خوردن 80 گرم سس گوجه فرنگی در روز در تضمین سلامتی فرد بسیار موثر است تا حدی که فواید این مقدار سس برای بدن می تواند با زیانی که بدن در طول روز با خوردن غذاهای چرب متحمل می شود برابری کند در نتیجه سس گوجه فرنگی در بهبود فعالیت شریان ها تاثیر به سزایی دارد و می تواند غذای خوبی برای پیشگیری از ابتلا به تصلب شرایین باشد.
به گزارش پایگاه خبری میدل ایست آنلاین، پیش از این در مطالعه ای که در فنلاند انجام شده بود خوردن گوجه فرنگی به عنوان غذایی برای مقابله با انواع سکته ها توصیه شده بود.
در مطالعه جدید وضعیت سلامتی بیش از 1000 مرد در مدت 12 سال کنترل شد و نتیجه نشان داد آنانکه میزان لیکوپین موجود در خونشان بیشتر بود کمتر در معرض سکته بوده اند.
در مطالعات پیشین فواید گوجه فرنگی برای پیشگیری از برخی بیماریها از جمله بیماریهای پروستات آشکار شده بود.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi